op stap met een knipoog naar het verleden

Eperheide                                                13,8 km OV

Geografische data
Rondjeeperheide Raw
Download (5 downloads)
PDF
WandelrouteEperheide
Download (10 downloads)

Start / Eindpunt: bushalte "Roodweg", Roodweg Epen

Openbaar vervoer: Vanaf NS station Maastricht buslijn 57, halte Epen "Roodweg"

Eigen vervoer: parkeren bij de kerk. Vanaf het parkeerterrein loopt u linksaf de Kapelaan Houbenstraat in. Vervolgens rechtdoor Roodweg op naar bushalte

Route: 1. Vanaf de bushalte het centrum uitlopen in oostelijke richting. De weg loopt enigszins af. Buiten de bebouwde kom het voetpad volgen. Na 360 meter rechtsaf, de Molenweg in. Passeer landgoed Schoutershof en ga bij huisnummer 2 linksaf hekje door. (rechts is op dit punt de Bovenweg). Nog een hekje door. Volg dit pad door het weiland tot aan de asfaltweg. Hier linksaf. Passeer de Winbergermolen. Brug over en rechtsaf. Daarna links aanhouden en wandelpad opgaan.

2. Vanaf hier loopt de route tot punt 3 gelijk met de markering geel-rood. Volg dit pad rechtdoor, door draaihekje langs de Epener Volmolen.

Over de Geul links met het pad mee. Volg de geel / rode markering. Het klinkerpad eindigt bij een asfaltweg.Steek de asfaltweg over. Loop een 10 meter naar rechts.

Ga links de Smidsberg in (rechts van deze weg staat aan het begin laag bij de grond ietwat schuin het paaltje met de markering)  Asfaltweg gaat na een boerderij over in grindweg. Einde grindweg rechtsaf. Aan einde van deze weg linksaf. (Kuttingerweg) Na 300 meter eerste weg rechts, Morgenweg. Ga na 500 meter net voorbij een bank linksaf landweg op. Na 800 meter loopt u het Bovenste Bos in. (In het Bovenste bos komt u op de route een paar blokkades tegen. Bomen die dwars over het pad liggen. Hier overheen klauteren, of soms is er langs mogelijk)

(Blijf in het bos ook de geel / rode markering volgen) Op kruising met breed pad rechtsaf. Na bocht naar links wordt het pad smaller. Weg naar links negeren en rechtuit dalend pad volgen. Na bocht naar rechts op splitsing linkerpad kiezen, Negeer alle zijpaden. Het is een vrij lang stuk en u komt bij een slagboom. Rechtdoor. Na 500 meter op splitsing links en grindweg naar bosrand volgen. Grindpad met bocht naar rechts mee. Blijf de rand van het bos houden. Passeer grenspaal 1849 aan linkerhand. Uit het bos bij picnicktafel linksaf de grindweg op. U komt bij een asfaltweg.

3. Let op: hier gaat de geel / rode route links! Onze route rechtdoor. Steek dus de asfaltweg met ANWB-wegwijzer over. Schweiberweg in. (Om de schaapskooi te bezoeken hier rechts gaan, later terug keren en route vervolgen) Na ongeveer 50 meter na oversteken linksaf een bospad met bordje "Gulpdal" in. Volg het slingerende pad. Op splitsing links, zijpad van links negeren. Het is een vrij lang pad door De Molt. Einde weg rechtsaf grindpad op.

4. Zijpad van rechts negeren. Grindpad wordt asfaltweg. Einde weg rechtsaf en eerste weg linksaf, Gulperweg. Vlak voor huisnummer 4 linksaf, smal pad in. Einde pad voor café-restaurant Ons Krijtland links af. Tussen weiland en witte vakantiehuizen aan rechterhand door. Bijna aan het eind (bij een bank) is een bochtje naar rechts. Ga kort na het bochtje rechtsaf plaatsje Epen in.(bordje Epen) De Kapelaan Houbenstraat in. Loop rechtdoor.

5. Bij kerkhof en voor de kerk vindt u links het parkeerterrein. Voor de bushalte rechtdoor de Roodswg in. Ongeveer 50 meter verderop is de bushalte.