De Gelderse Vallei Rond

Afbeelding – 345,8 KB 205 downloads
Etappe 5 Routebeschrijving
PDF – 11,9 KB 7 downloads

Op de grens van de droge Utrechtse Heuvelrug en de natte Gelderse Vallei komen we door twee fraaie landgoederen. Eerst lopen we over een oude houtwal Landgoed Anderstein in. De 27 holes golfbaan is hier op een prachtige manier verweven in het landschap waar nieuwe natuur wordt ontwikkeld. Over de Dwarsweg bereiken we het Henschotermeer. Wie wil kan in de periode van 1 oktober tot 1 april kosteloos een kijkje gaan nemen bij de waterplas. In de overige maanden is er een toegangsprijs verschuldigd. Na het oversteken van de drukke verkeersweg lopen we over de Oude Utrechtseweg Landgoed Den Treek-Henschoten in. Vanaf een heuveltje heb je uitzicht op misschien wel het mooiste plekje van het gebied: het Treekermeer. Rondom deze veenplas is de oorspronkelijke natte heide hersteld en voelt de daarbij horende flora en fauna zich weer thuis. Vlak voor de buurtschap Den Treek maken we via de Akkersesteeg even een uitstapje naar de Gelderse Vallei om de Woudenbergse Grift aan te tikken. Bij de Rode Brug stroomt deze in de Heiligerbergerbeek. Na Huize Den Treek met omliggende gebouwen komen we via boslanen en de Paradijsweg bij de rand van Amersfoort. Daar komen we ook de Heiligerbergerbeek weer tegen die we door Park Randenbroeck volgen tot de Monnikendam. Vanaf deze waterpoort stroomt de beek door de binnenstad naar de Koppelpoort, waar zij de stad verlaat en als rivier de Eem verdergaat.

Routebeschrijving

Steek ter hoogte van huisnr. 116 B de Maarsbergergweg over en ga door de witte hekken Landgoed Anderstein in.
Vóór het golfterrein bij houten wachthuisje RA, een smal paadje langs de afrastering.
Aan het eind op asfaltweg LA. 1e weg RA, Brummelsbergen. Bij P 20909 LA.
Na het verlaten van Anderstein RD over de klinkerweg. 2e weg RA richting camping Eijckelenburg. Daarna 1e weg LA. Aan het eind van deze lange eikenlaan de asfaltweg oversteken en RA over het fiets- of ruiterpad. Steeds RD tot de voorrangsweg. Steek deze over en ga Landgoed Den Treek Henschoten in, Oude Utrechtsweg. Volg dit brede zandpad steeds RD. Vóór het uitkijkpunt over de Veenplas maakt het pad een bocht naar rechts. Blijf dit bochtige pad steeds volgen. Aan het eind, na een houten schuurtje, RA. Links zie je de schaapskooi.

1e pad LA. Dit ruiterpad met verschillende bochten volgen tot een 4-sprong met links de heide. Ga hier RA. Aan het eind van het brede pad op 4-sprong RA, een breed karrespoor. Op de asfaltweg LA. Na huisnr. 2 RA. Het pad komt uit bij de Woudenbergse Grift. Hier LA. Bij de rode brug, waar de Woudenbergse Grift uitmondt in de Heiligerbergerbeek, LA. Na het witte hek gaat de asfaltweg over in een halfverharde weg. Je passeert een bank. Bij huisnr. 17 de grindweg schuin links oversteken, geel/rode markering.  Aan je linkerhand kijk je op huize Den Treek. Op 4-sprong met fietspad RA. Bij P 20739 RA en na ong. 80 m. LA. Aan het eind van dit pad LA. Op 4-sprong RD, Paradijsweg. Als je het bos uit komt na de parkeerplaats via het fietspad over de snelweg heen.

Na KP fietspaaltje 98 RA en aan het eind van dit pad LA.
Na de parkeerplaats RA, Waterdaal. Aan het eind de asfaltweg oversteken en RA. Bij de verkeerslichten oversteken en daarna bij een spoorweghuisje met nr. 6 LA  de spoorbaan oversteken. Voor het flatgebouw RA en daarna LA, Saffierweg.
Na de Kingmaschool LA, Dorresteinseweg. Ong. 20 m. voorbij de PMD afvalcontainers RA, voetpad. Vóór de Heiligerbergerbeek LA en het pad langs de beek volgen. Steek de Gasthuislaan over. Aan het eind RA, Cornelis van Zwollaan, de brug over en LA langs de andere kant van de beek verder. Verlaat het park door het toegangshek, steek over en ga RD, Zwaanstraat. Ter hoogte van de Kalkoenstraat LA door voetgangerssluis. Volg het voetpad rechts van het water. Bij de brug RD naar de verkeersweg. RA, de Blekersingel oversteken en direct daarna LA de Stadsring oversteken. Even RA en dan LA het park in.

Na het bruggetje LA. Bij de klinkerweg RA, Kleine Haag. Einde weg RA. 1ste weg LA, de brug over en even daarna RA, Muurhuizen. Na de gracht LA. Op kruising RA. Langstraat. Daarna LA, Krommestraat. Bijna aan het eind de brug over. Vóór de kerk LA en direct daarna RA, Grote Spui. Loop door de Koppelpoort tot het pleintje met een kleine rotonde.
(Naar het NS station ga je LA).