De Gelderse Vallei Rond

Eindpunt: Station Lunteren

Parkeren: In Otterlo

Horeca: Theehuis De Roek op Woonzorgpark De Hartenberg - 's Heeren - Loo,
Apeldoornseweg 80, 6733 SC Wekerom (za en zo 11.30 - 16.30 uur).
Grand Café Het Hart op Woonzorgpark De Hartenberg (in het kerkgebouw) maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Restaurant De Goudsberg, Hessenweg 85, 6741 JP Lunteren.

GPX Et 11 A
Afbeelding – 242,9 KB 124 downloads
Krt GV Etappe 11 B
Afbeelding – 321,0 KB 129 downloads

Op deze lange afwisselende etappe balanceren we op de rand van bos en boerenland. Vanuit Otterlo lopen we Roekel in, een bosgebied dat oorspronkelijk bij de gelijknamige buurtschap hoorde. We slingeren langs de rand van het Eschoterveld, duiken het bos weer in en komen via het terrein van Woonzorgpark De Hartenberg uit op de hoek van de Roekelsche Enk. Dwars door het particuliere landgoed De Valouwe koersen we op de Wekeromse Eng aan. Hoge wallen moesten de akkers beschermen tegen het opstuivende zand. Bij de Celtic Fields krijgen we  geschiedenisles over de IJzertijd. In de zandgroeve krijgen we opnieuw les. Nu over het ontstaan van het landschap gedurende de ijstijd. Op de tijdlijntrap klimmen we naar het Middelpunt van Nederland. Kers op de taart is het uitzicht over de Gelderse Vallei vanaf de Hessenhut. Daarna gaat het langs de rand van de Meulunterse Eng langzaam naar beneden richting station Lunteren.

Routebeschrijving

Loop vanaf de bushalte naar de rotonde en ga achter het benzinestation langs richting Centrum Otterlo. Na restaurant Boerderij De Waldhoorn RA en met de bocht mee naar links, Mosselsepad. Op Y-splitsing rechts aanhouden, Koeweg.
Op splitsing met zandweg links aanhouden de Roekel in. Na de laatste recreatiewoning RA, wandelpad langs de (droogstaande) Valksebeek.
Einde LA. Voor wit hek Gemeente Ede RA. Op viersprong RD. Waar het pad naar links buigt RD, smal bospad langs de rand van een akker. Steeds RD. Aan het eind van de akker maakt het pad een bocht naar rechts en loop je tussen twee afrasteringen door. Einde tussen houten palen door en LA. Direct daarna weer LA. Je komt uit op een zandweg. Hier RA.

Eerste pad LA, rechts en later links van de greppel. Ongeveer 10 m. voor een waterpoel LA over een bruggetje. Na nog een paar bruggetjes loop je het bos in. Houd de rij recreatiewoningen aan je rechterhand. Steeds RD tot de zandweg. Hier RA naar kampeerboerderij Woudegge.
Tegenover het toegangshek LA, fietspad oversteken, door hekje en RD. Einde RA.
Bij afrastering buigt het pad naar links. Bij infobord ’s HeerenLoo RA door metalen hekje. Direct RA teruglopen langs de afrastering. Eerste pad LA. Steek het asfaltweggetje over en ga richting Theehuis. Na de zitkuil LA langs het theehuis en de speeltuin. Na de speeltuin RD. Bij de asfaltweg RA. Op kruising RD. Volg vanaf hier de borden naar de uitgang. Na het verlaten van het terrein de drukke verkeersweg oversteken.

Op de ventweg LA. Eerste zandweg RA, Immenkampweg. Na 400 m. RA langs wit hek het particuliere landgoed in. Volg het pad met de bocht naar rechts. Eerste pad LA dat licht omhoog loopt. Houd het brede pad aan. Op viersprong RA. Op Y-splitsing met links een veld met hoogzit RD. Einde pad LA. Op Y-splitsing bij open veld links aanhouden en direct daarna RA, open veld aan je rechterhand. Aan het eind van het veld LA. Op grote viersprong met links een zanderig gebied RA. Na afsluitboom met Rustgebied Geen Toegang RD. Vóór de heuvel links aanhouden en om de akker heen. Bij metalen toegangshek LA. Je loopt tegen een andere akker aan. Ga hier rechts omheen en loop het landgoed uit. Steek de asfaltweg over en ga RD over de Wekeromse Eng. Bij de verkeersweg LA en na 20 m. RA, Lichtenvoortseweg.

Steek de zandweg over. Na het wildrooster eerste pad RA direct langs de afsluitboom.
Daarna het eerste pad LA omhoog en boven RA. Volg dit pad bovenop de hoge stuifzandwal. Na een heuvel met meerstammige beuk gaat het pad naar beneden en buigt naar links. Volg het slingerende pad verder over de wal. Op viersprong met paaltje met witte kop LA naar beneden. Aan het eind RA langs het zand. Blijf dit lange brede pad steeds volgen. Waar het pad een bocht naar links maakt, rechts aanhouden (links gaat een pad omhoog).
Bij infobord Welkom op het Wekeromse Zand RA door draaihekje. Hierna direct LA, pad langs afrastering. Waar dit ophoudt verder RD op de asfaltweg, Vijfsprongweg.
Asfaltweg wordt zandweg met fietspad.
Bij P IJzertijdboerderij LA over de parkeerplaats. Loop aan het eind tussen de paaltjes door en langs de akkertjes en IJzertijdboerderij.

Na het uitkijkpunt LA. Eerste pad RA, Eikenstek. Je komt uit op een zandpad. Hier RA en onder hoogspanningsleiding door. Eerste pad LA. Aan het eind RA. Vóór weiland LA en direct weer RA. Bij KP 32 LA omhoog en bocht naar links. Op zandpad RA.
Op splitsing links aanhouden. Na ong. 60 m. LA naar beneden. Het pad maakt een bocht naar rechts en daalt langzaam de voormalige zandgroeve in. Na de loods RA.
In een flauwe bocht naar rechts LA verder naar beneden en daarna rechts aanhouden.
Je passeert aan je rechterhand een aantal tonnen. Bij een bruggetje aan de linkerkant RD langs een cortenstalen object met informatie over de vorming van het landschap. Beklim de hoge tijdlijntrap waarlangs figuren staan die elk een periode uit de geschiedenis vertegenwoordigen. Bovengekomen RD. Bij breed zandpad LA. Even verder RA tussen houten hekken door het Luntersch Buurtbosch in. Je komt bij het Middelpunt van Nederland. Loop tussen de ringen door en ga RD. Na de notarisbank tweede pad schijn links richting de akkers. Einde LA. Volg de akker tot de uitkijktoren Hessenhut. Hiervandaan heb je een mooi uitzicht over de Gelderse Vallei.

Op asfaltweg RA. Na de midgetgolfbaan LA en tweede pad RA, richting KP 17. Einde LA, fietspad. Later komt hier een zandweg bij. Op kruising RA, Beukenlaan. Tegenover woning De Woudduif RA, Klompenpad. Zandweg schuin oversteken, langs metalen hekjes en houten afrastering. Steek de laan met aan weerszijden beuken over. Je komt uit op een klinkerweg. Eerste weg LA, Willem Welgravenlaan. Op kruising RA, Engweg tot de spoorbaan. Links is station Lunteren.