De Gelderse Vallei Rond

Etappe 8    Putten - Veenhuizerveld

Lengte: 18 km.

Start: Kruising Zuiderzeestraatweg - Vanenburgerallee, Putten

Eindpunt: Poolseweg 10, 3881 RD Putten t.h.v. de Veenhuizerweg.
Ga voor de bushalte RA, Veenhuizerweg. Aan het eind LA en direct daarna RA, Veenhuizerveldweg. Bij de rotonde zijn de bushaltes.

Parkeren: P + R Station Putten

OV: Station Putten
Vanaf het station linksaf langs P + R Putten uitlopen. Op de eerste kruising rechtsaf en route vervolgen, Vanenburgerallee.

Horeca:

Afbeelding – 389,5 KB 174 downloads
Etappe 8 Routebeschrijving
PDF – 111,1 KB 173 downloads

Vanaf kasteel De Vanenburg lopen we met een grote boog om Putten heen. Eerst wandelen we door een halfopen landschap met oude boerderijen. In de opengestelde tuinen is het goed toeven onder het genot van een kop koffie of thee. We verlaten even de Gelderse Vallei en betreden de flanken van het Veluwemassief. In de loop der eeuwen hebben hier woeste gronden plaatsgemaakt voor fraaie landgoederen. We wandelen door Oud en Nieuw Groevenbeek en komen via brede boslanen uit bij Landgoed Schovenhorst. Zandwegen met namen die herinneren aan hessen- en koningswegen brengen ons naar de buurtschap Veenhuizerveld, waar we weer terug zijn in de Gelderse Vallei.

Routebeschrijving

Ga RD richting Vanenburg. Bij huisnummer 4 LA door houten hekje landgoed Vanenburg in. Steeds RD langs twee overstapjes. Aan het eind vóór de sloot RA. Volg het pad met de bochten mee. Je loopt langs een bosvijver en gaat schuin rechts een bruggetje over. Na een bankje op Y-splitsing links aanhouden. Op de hoek van het weiland LA over het bruggetje. Je komt uit op een zandweg. Hier RA.

Steek de asfaltweg over en ga RD langs Pluktuin Het Platteland en verderop langs de Waterval van Vanenburg. Aan het eind LA, Beekweg. Steek de spoorbaan over. Loop de Beekweg helemaal uit en ga aan het eind LA over het fietspad. Zijweg naar links negeren.
Bij huisnr. 34 LA, karrenspoor. Het pad slingert over een naaldbomenkwekerij. Op T-splitsing RA en op de hoek van het veld schuin LA door een droge greppel omhoog. Op bospad RA. Aan het eind langs afsluitboom RA. Steek bij huisnr. 116 de asfaltweg over en ga RD langs een wit/rood hek het smalle voetpad in. Je loopt langs een camping. Fietspad en grindpad oversteken en landgoed Oud Groevenbeek in.

Eerste pad RA. Op Y-splitsing links aanhouden en met een bocht omhoog. Je komt langs een grafheuvel en gaat verder RD met aan je linkerhand een weide. Op de hoek van een weiland bij een bank RA. Hierna eerste pad LA over een bruggetje. De oprijlaan naar het landhuis oversteken en RD langs Theehuis Oud Groevenbeek.

Steek de drukke verkeersweg over en loop Landgoed Nieuw Groevenbeek in. Loop de brede grindweg uit tot het betonfietspad. Hier RA. Bij P 20209 LA, Laak. Houd bij de volgende P 20103 rechts aan, Arnhemse Karweg. Op 4-sprong RA, Grieteweg. Ongeveer 70 m. na ruiterpaaltje 20 LA. Loop dit pad uit tot een betonfietspad. Hier RA en vlak daarna LA, geel/rode markering. Einde pad LA. Op 4-sprong RA. Aan het eind de zandweg oversteken en RA op wandel/fietspad. Eerst pad LA bij bordje Putterbosch Beheer B.V. Volg dit pad met de bochten mee tot het eind en ga RA. Eerste pad vóór wit huis LA. Aan het eind RA. Daarna eerste pad LA Landgoed Schovenhorst in.

Steek de verkeersweg over en ga op het fietspad RA. Na grasveld eerste pad LA. Pad naar links met poort negeren. Op 4-prong LA, breed bospad. Je komt langs grafheuvels en een kolk. Steek het fietspad Nieuwe Prinsenweg over. Eind pad bij (koren)veld RA. Daarna eerste pad LA, Drosteweg. Steek de Oud Garderenseweg over. Op 4-sprong met Kolthoornseweg RD. Bij ruiterknooppunt 18 RA, Bato’sweg. Vóór het bord Krachtighuizen bij P 25322 LA, Krachtighuizerweg. Bij ruiterknooppunt 13 RA. Aan het eind bij huisnr. 23 LA.
De etappe stopt waar de Veenhuizerweg naar rechts gaat.