De Gelderse Vallei Rond

Etappe 2   Wageningse Berg - Achterbergse Poort

We lopen langs de rand van de Wageningse Berg met links prachtige uitzichten over de Rijn en rechts het Arboretum Belmonte. Na de afdaling duiken we de uiterwaarden van de Bovenste Polder in. We komen langs een haventje met   voormalige steenfabriek en lopen over de zomerdijk naar de in 1714 aangelegde binnenhaven. Na een stukje wandelcorvee over de Grebbedijk gaat het recht op de Grebbeberg aan. Maar voordat we daar zijn is een rondje Blaauwe Kamer zeker de moeite waard! Terug op de route zijn 176 treden nodig om de Grebbeberg te beklimmen en genieten we nog eenmaal van het uitzicht op de Rijn. We doorkruisen de ringwalburcht en staan even stil bij het monument van de Militaire Erebegraafplaats. Vanaf de Laarsenberg hebben we een prachtig uitzicht over de Gelderse Vallei en Rhenen. Al zigzaggend langs akkers dalen we af naar Achterberg. Om te voorkomen dat de grond wegspoelde, werden al in de Middeleeuwen dwars op de hellingen stroken gras met dichte hagen geplant, zgn. graften. Onze route eindigt bij de Achterbergse Poort.

Lengte: 18,6 km.

538 downloads

Routebeschrijving

A. Bushalte Wageningse Berg - Grebbesluis 8,8 km

Steek de verkeersweg over richting watertoren. Ga de Generaal Foulkesweg in. 1e weg LA. Bij Y-splitsing rechts aanhouden richting Fletcher hotel. Ga vóór hotel LA (wandelpad). Pad met bocht naar rechts volgen. Einde RA Bergpad (=achterste pad). Waar Bergpad scherp naar links buigt RD trap op. Vlak voor bord Welkom in Belmonte Arboretum LA. Volg het pad dat iets naar links buigt (wit/rode markering) op de rand van de stuwwal. Je komt langs een uitzichtpunt. Einde hek 2e pad LA (Klompenpad). Volg dit pad tot het eind en ga LA trap af. Bij T-splitsing RA (Klompenpad). Beneden de weg oversteken en RD Veerweg op. Tegenover huisnr. 105/107 LA Aan de Rijn. Bij haventje en oude steenfabriek RD. Wordt zandpad. Door klaphek. Pad buigt bij bankje naar rechts. Volg dit over het dijkje. Waar pad naar links buigt RD graspad. Aan 't eind door klaphek. Bij klinkerweg RA. Einde klinkerweg RA. Na haven LA Grebbedijk. Bij ANWB wegwijzer LA Grebbedijk volgen. Na bord einde Wageningen RA Wageningse Afweg. Bij T-splitsing LA. Aan 't eind RA dijk op en na 20 m. LA naar hek. Voor Rondje Blaauwe Kamer hier LA. Om route te vervolgen hier RA naar beneden langs het hek (Klompenpad). Pad komt uit op de dijk. Deze volgen en even voor de hoofdweg LA doodlopende weg met parkeerplaats. Je komt uit bij de Grebbesluis.Voor de bushalte bij verkeersweg RA.

=== Bij de Grebbesluis bevinden zich de bushaltes Grebbesluis ===

B. Rondje Blaauwe Kamer 4,7 km

Voor het hek LA langs afrastering. Einde pad RA asfaltweggetje (Blaauwe Kamer). Na de oude steenfabriek met schoorsteen RA ingang Blaauwe Kamer. Volg de blauwe route. Via het vlonderpad kun je even een uitstapje maken naar de vogelkijkhut. Einde blauwe route LA. Zelfde weg terug. Bij straatnaambordje Blaauwe Kamer LA langs afrastering. Bij ijzeren hek pad RD vervolgen. Pad komt uit op de dijk. Deze volgen. Even voor de hoofdweg LA doodlopende weg met parkeerplaats. Je komt uit bij de Grebbesluis. Voor de bushalte bij verkeersweg RA.

C. Grebbesluis - Achterbergse Poort 5,2 km.

Na de Grebbesluis 1e weg LA (Cuneralaan). Na wildrooster RA trap op. Boven RD. Bij 4-sprong LA trap op. Neem even een kijkje bij het uitkijkplateau links. Loop terug naar de 2e trap en LA naar beneden over grasveld (ringwalburcht). Bij ruïne trap op en RA over de wal. Trappetje af en LA. Bij 4-sprong RD. Volgende 4-sprong RA. Door klaphekje N224 oversteken. RA over voetpad naar ingang ereveld. Einde hek LA doodlopende weg. Einde tegelpad RD langs slagboom. Op T-splitsing LA. 1e viersprong RD. Waar pad met bocht naar links gaat, 2e pad RA (blauw Klompenpad). 1e pad naar rechts negeren. 2e pad RA naar beneden. Volg het pad langs de bosrand tot het fietspad. Fietspad oversteken en schuin LA langs witte afsluitboom. Brede zandweg RD volgen. Fietspad oversteken. 1e pad RA. Slingerend pad RD volgen langs akkers. Bij T-splitsing met bankje en recht voor je hoge flat RA. Je komt uit bij een asfaltweg met bankje en picknicktafel. Oversteken en RD. Volgende asfaltweg met plaatsnaambord Achterberg oversteken (Schoneveld). Waar Schoneveld naar rechts gaat RD (Bovenweg). Bij splitsing links aanhouden tot bord einde Achterberg. Links is de Achterbergse poort. Voor bushaltes Achterbergse Poort LA onder poort door naar verkeersweg.