op stap met een knipoog naar het verleden

Oerd en Swartwoude

verdwenen in het water

Startpunt van de wandeling:

Bushalte Centrum in Buren

Eindpunt van de wandeling:

Lengte wandeling: 24 km

Horeca onderweg:

Alleen in Buren ( start- en eindpunt van de wandeling)

Word
Geografische data [5.5 MB]
Download (1 download)

Routebeschrijving:

De wandeling begint in het centrum bij de bushalte. Op het pleintje staat het beeld van Rixt van het Oerd.

Ga met de rug naar de bushalte staan en ga RA. Bij ANWB wegwijzer LA (Strandweg). Tegenover fietsenwinkel Metz RA (breed grindpad / wordt breed graspad). Ga RD op het graspad met links een sloot en rechts de afrastering. Bij de asfaltweg LA. Op T-splitsing RA (richting Het Oerd). De asfaltweg met de bocht naar links volgen. Wordt grindpad met fietspad (Jan Sietsepad). Bij paddenstoel 22973 RA (Kooistuifdijkpad). Na ongeveer 100 meter RD op voetpad rechts van het fietspad. Rechts van het pad ligt Nieuwlandsreid,  een vaak natte, vogelrijke polder.

Aan  het einde van dit pad verder RD over fietspad. Bij Y-splitsing pad naar links negeren. Blijf steeds RD lopen. Passeer een vierkante paal met 19 erop links van het pad. Ongeveer 250 meter na het passeren van paal 20 staat links een informatiepaneel. Blijf het fietspad met de bocht naar links volgen. Einde fietspad bij het infohuisje RA (fietspad). Bij ANWB paddenstoel 21771/001 RD naar uitzichtplateau (blauwe route). Bij grote houten hut aan rechterkant RD klinkerpad omhoog naar het 24 meter hoge uitzichtplateau Oerd Blinkert, op het hoogste duin van Ameland. In de verte is de Waddenzee te zien en tegelijkertijd heeft men een prachtig uitzicht over de duintjes met jagende kiekendieven.

Loop terug naar beneden en ga aan het einde van het tegelpad bij prullenbak RA. Loop RD en volg de blauwe route (een wit mannetje op een blauw veld).

Hier heeft, wat meer oostelijk, het  dorp Oerd gelegen.

Het Oerd en De Hon zijn prachtige natuurgebieden in deze omgeving.

Blijf de blauwe route door De Hon volgen. Het pad kan erg nat zijn. Soms is het nodig links van het pad, wat hogerop te lopen.

Na paal nr. 8 (rechts van het pad) bij fietsenstalling RA het duin over naar het strand. Op het strand LA. Na ongeveer 2,5 km bij paal 19 000 LA het strand verlaten. Volg het zandpad door de duinen. Verderop wordt het zandpad een graspad (Meindertspad) dat naar rechts buigt en aan het eind naar links. Aan het eind RA (fietspad). Na ongeveer 35 meter schuin links het graspad op. Aan het eind van het graspad, bij afsluitboom RA (ongeveer 25 meter voor het Wastuuntje). Bij fietspad LA. Bij paddenstoel 22973/001 LA. Bij einde strandopgang RA langs bank Bureblinkert (gele route). Bij viersprong LA (gele route). Het pad gaat door een stuk bos. Na een heuveltje bij paal 3 LA (gele route) Einde pad LA (schelpenfietspad). Bij kruising met picnickbank LA. Einde fietspad RA. Waar de weg met een bocht naar rechts gaat LA ,breed zanderig graspad met links en rechts afrastering. Door groot hek en direct RA, langs afrastering. Door twee hekken, asfaltweg oversteken en RD (Kooidijksweg). (Links ligt Kooiplaats) Klinkerweg RA. Hier links voor heeft Swartwoude gelegen.

Bij ANWB bord Ameland route LA, richting dijk. De dijk op en de dijk af en RA langs de Waddenzee.

Na paal met 13,3 aan rechterkant RA pad de dijk op en RD, klinkerweg richting Buren. Viersprong RD. Breed graspad LA (met markering Waddenwandelen). Graspad RA (Waddenwandelen). Graspad wordt klinkerweg. Viersprong LA (Willibrordusstraat). 1e weg RA (Miedenweg). Einde weg voor T-splitsing is rechts de bushalte.

Bekijk de diavoorstelling bij deze wandeling