op stap met een knipoog naar het verleden

Oud-Drachten, Smalle Ee en Kloesewier

verdwenen door ontvolking en concurrentie

Startpunt van de wandeling:

Winkelcentrum De Drait, Flevo 161, Drachten (parkeermogelijkheid)

OV

Bushalte Eikesingel (Qliner 320 vanuit Heerenveen) ongeveer 18 minuten lopen naar Flevo 161

Eindpunt van de wandeling:

Geografische data [1.4 MB]
Download (1 download)

Vanaf bushalte Eikesingel naar de  kerk "De Arke":

Loop over het fietspad langs gebouw Fysio 512 naar de fietsbrug. Fietsbrug over en direct LA over tegelpad. Einde tegelpad RA. (De Landeijen) Bij huisnummer 14 RA grindpad. Einde grindpad RA tegelpad. Net na de bocht naar links RA over de parkeerplaats. Voor gebouw LA. Na verlaten parkeerplaats RA naar rotonde. Bij rotonde RD (Eems) Na het winkelcentrum staat aan de linkerkant de kerk.

Routebeschrijving:

Verlaat de Eems en ga het pad naar de ingang van de kerk "De Arke"  op en volg het pad naar links en vervolgens naar rechts. Hier zijn de contouren zichtbaar van de kerk met toren van Oud-Drachten gebouwd in de 12e eeuw.

Loop na hier rond gekeken te hebben terug naar de Eems. Bij de Eems LA. (tegelpad) Bij T-splitsing tegelpaden LA en direct RA. Blijf het pad volgen langs de huizenrij aan de linkerhand. Bij huisnummer 25 schuin RA naar de rotonde. Steek de Lauwes over en na ongeveer 20 meter asfaltpad LA het park in. Bij T-spitsing LA over de brug. Volg asfaltpad. Einde asfaltpad schuin links het houtsnipperpad op langs de trimtoestellen. Volg dit pad tot de parkeerplaats aan rechterkant. Ga hier RA naar de weg. Bij de weg RA. Bij Sydwende RD. Bij huisnummer 96 LA, fietspad met water aan de rechterhand.

Bij paaltje Wandelnetwerk knooppunt 22 LA (richting knooppunt 45) Volg het slingerende pad door het park over bruggetjes. Negeer de toegangspaden naar de woonwijk. Bij Y-splising met wandelnetwerkpaaltje LA. Bij klinkerweg RA. (Sydwende) Met bochtje naar links en twee wegen (met in het midden een voetgangerssluisje) oversteken. RD (voetpad langs rood fietspad) Bij Fonejacht RD. Bij knooppunt 45 RA en na 10 meter schuin RA. Einde pad RA. (fietspad lang het water) Aan het eind bij bankje schelpenpad naar rechts volgen. Asfaltweg oversteken en LA. (fietspad) Bij knooppunt 21 RD. Blijf fietspad volgen langs bushalte Jachthaven.

Ter hoogte van nr. 26 (autoservice) RA fietspad. Dit fietspad langs haven blijven volgen. Bij Y-splitsing links aanhouden. Fietspad oversteken. Bij T-splitsing RA. (Links gaat naar fietspad) Einde pad, bij grote kei, LA over voetpad. Eerste pad (schelpenpad) RA. (net voor einde bebouwde kom De Wilgen) Loop dit pad uit tot T-slitsing en ga RA. Dit  schelpenpad met fietspad blijven volgen langs beweegbare brug aan de rechterkant.

Bij grote bocht naar rechts RD op smal mountainbikepad. Waar mountainbikepad naar rechts gaat, RD naar fietspad. Bij fietspad LA. Bij recreatieplad Smelster Sân LA. (Smeliester) Bij T-splitsing LA (Kleasterkampen) We komen bij Smalle Ee en aan de linkerkant van de weg is de plek waar het klooster "Smelne" heeft gestaan.