op stap met een knipoog naar het verleden

Oud-Drachten, Smalle Ee en Kloesewier

verdwenen door ontvolking en concurrentie

Startpunt van de wandeling:

Winkelcentrum De Drait, Flevo 161, Drachten (parkeermogelijkheid)

OV

Bushalte Flevo, Lauwers, Drachten

Eindpunt van de wandeling:

Bushalte in De Veenhoop (belbus de Opstapper)

Lengte wandeling: 13 km

Kijkpunten Oud-Drachten, Smalle Ee en Kloesewier
91 downloads

Vanaf bushalte Flevo naar de  kerk "De Arke":

Ga vanaf de bushalte de straat Flevo in. Daarna 1e weg LA. Met bocht mee naar rechts. Einde bij T-splitsing LA. De kerk bevindt zich aan de linkerhand.

Routebeschrijving:

Ga naar de ingang van de kerk "De Arke"  en volg het pad naar links en vervolgens naar rechts. Hier zijn de contouren zichtbaar van de kerk met toren van Oud-Drachten, gebouwd in de 12e eeuw.

Loop na hier rond gekeken te hebben terug naar de ingang. Ga LA en na 10 m. bij de Eems weer LA (tegelpad). Bij T-splitsing tegelpaden LA en direct RA. Blijf het pad volgen langs de huizenrij aan de linkerhand. Bij huisnummer 25 schuin RA naar de rotonde. Steek de Lauwes over en ga vóór de vijver LA. Na ongeveer 20 meter asfaltpad LA het park in. Bij T-splitsing LA over de brug. Volg asfaltpad. Einde asfaltpad schuin links over het gras het houtsnipperpad op langs de trimtoestellen. Volg dit pad tot de parkeerplaats aan rechterkant. Ga hier RA naar de weg. Bij de weg RA. Jelle Plantingastraat oversteken. Bij huisnummer 96 LA, fietspad met water aan de rechterhand.

Bij paaltje Wandelnetwerk knooppunt 22 LA (richting knooppunt 45). Volg het slingerende pad door het park over bruggetjes. Negeer de toegangspaden naar de woonwijk. Bij Y-splitsing met wandelnetwerkpaaltje LA. Bij klinkerweg RA (Sydwende). Met bochtje naar links en twee wegen (met in het midden een voetgangerssluisje) oversteken. RD (voetpad langs rood fietspad). Bij Fonejacht RD. Bij knooppunt 45 RA en na 10 meter schuin RA. Einde pad RA (fietspad lang het water). Aan het eind bij bankje schelpenpad naar rechts volgen. Asfaltweg oversteken en LA (fietspad). Bij knooppunt 21 RD. Blijf fietspad volgen langs bushalte Jachthaven.

Ter hoogte van nr. 26 (autoservice) RA fietspad. Dit fietspad langs haven blijven volgen. Bij Y-splitsing links aanhouden. Fietspad oversteken. Bij T-splitsing RA (links gaat naar fietspad). Einde pad, bij klinkerweg, LA over voetpad. Eerste pad (schelpenpad) RA (net voor einde bebouwde kom De Wilgen). Loop dit pad uit tot T-splitsing en ga RA. Dit  schelpenpad met fietspad blijven volgen langs beweegbare brug aan de rechterkant.

Bij grote bocht naar rechts RD op smal mountainbikepad. Waar mountainbikepad naar rechts gaat, RD naar fietspad. Bij fietspad LA. Bij recreatieplas Smelster Sân LA (Smeliester). Bij T-splitsing LA (Kleasterkampen). Aan de linkerkant van de weg is aan de verhoging in het grasveld te zien waar het klooster "Smelne" heeft gestaan. De kloosterbewoners van wilgenteen stonden hier eenmalig. Bij het bankje staat een informatiebord.

Na deze plek bekeken te hebben lopen we terug over de Kleasterkampen. Negeer weg naar rechts. Loop Smalle Ee in. Rechts is de oude haven. Loop Smalle Ee uit en ga alsmaar RD. Aan de rechterkant zijn weidegebieden voor weidevogels ingericht.

Verderop rechts Petgaten de Feanhoop. Waar de asfaltweg ophoudt verder RD over fietspad.  Voor het fietspad aan de rechterzijde lag Kloesewier.

Links van het fietspad zien we de Amerikaanse windmotor Herkules.

Blijf RD lopen. Bij bank en wandelnetpaaltje RA langs het water. Bij pontje links aanhouden. Bij de brug RA en daarna LA (asfaltweg wordt later klinkerweg). Einde weg bij T-splitsing LA. Direct rechts is de bushalte in De Veenhoop.