op stap met een knipoog naar het verleden

Sier, De Blieke en Koudenburg

ondergestoven en in het water verdwenen

Startpunt van de wandeling:

Bushalte Herenweg in Hollum

Eindpunt van de wandeling:

Nes

Lengte wandeling: 16,5 km

Horeca onderweg:

In Hollum waar de wandeling start is horeca aanwezig (o.a. tegenover de bushalte aan de Herenweg). Ook in Nes, het eindpunt van deze wandeling, is dat het geval. Onderweg is geen horeca aanwezig.

Afbeelding
Kijkpunten wandeling Hollum Nes
Download (6 downloads)

Routebeschrijving:

In rijrichting bus RA. LA richting strand (Westerlaan). Aan het begin van de Westerlaan staan links twee mooie commandeurswoningen.

Westerlaan wordt Badweg. Bij paddestoel 22103/001 RD.

Het Sierdsmoaispad.

Op het strand bij het water (Borndiep) heeft het dorpje Sier gelegen. Ga op het strand RA over het strand. Volg vanaf hier tot de vuurtoren de groene route: een witte wandelaar op een groen veld. Bij de tweede strandopgang gaat de groene route RA (Visserspad). Je loopt door het Hollumse bos, komt langs de hostel Sier aan Zee en een eendenvijver.

Bij de vuurtoren naar de asfaltweg. Asfaltweg oversteken en RA. Steek links in de bocht een klinkerpad over (klinkerpad gaat naar een gebouwtje van Vitens). Volg het pad dat RD omhoog gaat (gele route). Bij T-splitsing bij een waterleidingput RA.

Bij 1e viersprong zandpad oversteken en RD. Bij de 2e viersprong RA (gele route gaat hier linksaf). Volg het pad tot het eind bij fietspad. Hier RA en ongeveer 15 meter verder LA het vakantiepark in. Bij T-splitsing van klinkerpaden LA. Na speelveldje LA naar de uitgang van het park.

Bij de klinkerweg LA. Hier rechts voor heeft het gehucht De Blieke gelegen.

Klinkerweg wordt asfaltweg. Na de de Jan Roepesweg, bij het laatste huis aan de rechterkant RA (schelpenfietspad). Aan de linkerhand is de Jan Roepesheide.

Aan de rechterkant achter de Jan Roepesheide heeft de buurtschap Koudenburg gelegen.

Bij wegwijzer SBB LA en na ongeveer 10 meter RA. Graspad evenwijdig aan fietspad. Bij volgende wegwijzer SBB LA door stalen hek (natuurpad Lange Duinen). Volg dit pad( groene route) RD. Bij Y-splitsing LA (blauwe route). Na het hek RA. Fietspad oversteken en RD omhoog. Bij paal met RWS RD. Einde pad RA, langs riet- en broedgebied. Bij wegwijzer Finnegatpad LA. Bij Y-splising links naar vogelkijkhut.

Teruglopen en pad vervolgen. Na ongeveer 1800 meter eindigt het Rietpad bij een fietspad. Hier LA. Bij Beleefstrand Ballum RD. Bij bank en strandopgang RD. Bij viersprong met tafel en banken RD. 1e pad rechts naar beneden door toegangshek de duinen in. Na de plas aan de rechterhand 1e pad LA (blauwe route gaat rechtdoor). Volg pad, passeer paaltje 6 rechts van het pad. Je komt op de stuifdijk te lopen. Aan rechterkant uitzicht op plassen. Na de plassen door hek het begrazingsgebied verlaten en RD. Klinkerpad oversteken. Door hek begrazingsgebied in. Volg pad steeds RD over de Mungerdijk. Ongeveer 30 meter voor RWS-paal met blauwe kop, pad naar links volgen, de dijk af. Blijf dit pad volgen dat tussen bank en paal nr. 6 door loopt. Door hek en RD. Pad naar links negeren. Bij Y-splitsing rechts (groene route) Schelpenweg oversteken en RD bos in (groene route). Bij Y-splitsing met bocht naar links (links van het pad paaltje met nr. 8). Volgende Y-splitsing pad met bocht naar rechts omhoog volgen. Bij viersprong RD. Pad naar links negeren. RD door hek tegelpad (Kobuspad) volgen. Klinkerweg RD. Bij kruising met Duinweg RD. Einde Duinweg RA (Strandweg). Bij kruising  RD (Rixt van Doniastraat). Bushalte naar de veerhaven aan de rechterkant. Voor de bushalte naar Ballum / Hollum bij de kruising RA Ballumerweg in. De bushalte is aan de rechterkant (Verbindingsweg)

Tijdens de wandeling zie je af en toe het wapen van Ameland afgebeeld.