op stap met een knipoog naar het verleden

Een verdwenen dorp in het Kootwijkerzand

overploegd door het zand

Start en eindpunt van de wandeling:

Parkeerplaats Van 't Hoffweg (Hoek Harderwijkerweg / Hoog Buurloseweg) Kootwijk

OV:

Bushalte Hoog Buurloseweg, Harskamp

Lengte wandeling: 18 km

Horeca onderweg:

Geen vaste horeca.  Vanaf april tot oktober staat bij de ingang van de camping De Harskamper Dennen De Reizende Koekenpan. Op zaterdag (en in vakantieseizoen ook op donderdag en dinsdag)  van 12.00 - 19.00 uur

PDF
Afbeelding [3.6 MB]
Download (21 downloads)

Routebeschrijving:

De wandeling begint op de parkeerplaats  bij het informatiebord. Ga door het hek. Volg pad met bocht naar links. Viersprong RD. Volgende viersprong RA. (geel/rode markering). Bij viersprong (van links komt fietspad) RA. Na 5 meter weer RA asfaltweg. Na ongeveer 40 meter LA (geel/rode markering en in begin graspad)

Negeer zijpaden naar links. Passeer kampeerveld met speeltoestellen aan rechterhand. Bij T-splitsing RA. Volg pad met bocht naar links mee en RD. (de route gaat nu steeds RD tot het verlaten van het bos)  Na ongeveer 500 meter wordt het pad smaller. Blijf RD lopen. Fietspad en zandpad oversteken en RD. Bij splitsing met ruiterpad (dat van rechts komt) RD Na ongeveer 40 meter bij Y-splitsing RD. (graspad) Viersprong RD.

Volgende viersprong ook RD. Bij verlaten van het bos RD over een wat slingerend zandpad. Passeer een nog vrijwel onbegroeide stuifzandheuvel aan de rechterhand.

Passeer houten paal met 2 en geel/rode markering aan rechterkant pad. Bij viersprong RD. Ongeveer 50 meter na deze viersprong pad met de bocht mee naar links volgen. Het pad loopt tussen twee begroeide stuifzandheuvels door.

Steek RD de zandvlakte over. Er is hier geen pad, struin over wat stuifzandheuveltjes heen naar de uitkijktoren die recht vooruit voor de bosrand staat. Door de bruine kleur valt de uitkijktoren niet erg op in het landschap. Ga bij de Zandloper aangekomen RA.

Boven op de Zandloper heb je bij helder weer een prachtig uitzicht over het Kootwijkerzand

Passeer picknicktafel  aan rechterhand. Loop RD. Passeer op ongeveer 10 meter afstand een bank en groepje berkenbomen aan linkerhand.

Loop na de groep bomen links nog ongeveer 125 meter door. Er gaan twee paden rechtdoor. Het linker pad gaat rechtdoor richting een bank die wat hoog staat. Neem het rechter pad RD. Passeer een paar berkenbomen die bij elkaar aan de rechterkant staan. Het pad gaat het bos in. Pad buigt met bochtje naar links. Bij viersprong RD. Volgende viersprong RA (pad met wit/blauwe markering) en RD. (Vanaf hier ruim 2 km steeds RD tot afslaan naar Dikke Bart)

Verderop staat aan de rechterkant van het pad een infobordje over de Zanderdennen.

Blijf RD lopen, negeer zijpaden en viersprongen. Links is de randbebouwing van Kootwijk. Links ligt landgoed Catwick. (groot wit hek)  Pad buigt wat naar rechts en de bebouwing aan de linkerkant is niet meer te zien. Bij een pad naar rechts is het zand weer duidelijk te zien. Enkele honderden meters verder begint links een afrastering. Ga ongeveer 30 meter na de toegangsdeur in het hek RA. (er staat hier ook een paaltje met wit/rode markering rechts van het pad))

Hier staat het infobord over het overstoven dorp. Loop na het lezen van het bord ongeveer 125 meter richting stuifzand de Dikke Bart op.  De diakijker staat er niet meer.

We staan nu op de Dikke Bart.

Voor ons lag het verdwenen dorpje. Ga niet verder RD. Het pad waar we op staan (voor zover zichtbaar) komt hier uit op een pad dat schuin van links komt. Draai je hier om. Neem dit pad dat schuin terug richting bomenrand gaat.

Bij Y-splitsing links aanhouden. Bij de vijfsprong LA en direct weer RA en loop naar het bankje toe. Loop langs de bank naar het pad dat achter de bank loopt. Hier RA. (Vanaf hier een lang  stuk RD van ongeveer 1600 meter tot de verharde weg - Radioweg) Passeer paaltje aan linkerhand met knooppunt 17. Het pad wordt erg mul.(Er kan rechts van het pad gelopen worden, maar blijf wel RD gaan. Later kun je dan weer op het pad verder dat dan veel beter te lopen is) Vroeger waren hier hoogspanningskabels. Schuin links voor staat nog een hoogspanningsmast.  Even later is schuin rechts het zendgebouw (De Kathedraal) al te zien. Blijf het pad RD volgen. Bij de asfaltweg (Radioweg) RA.

Voor u staat de Kathedraal.

De route gaat ongeveer 100 meter voor de Kathedraal RA. Verhard zandpad, aan het begin staat rechts bordje Kwetsbaar gebied. Pad blijven volgen met bocht naar links (geel/rode route gaat hier ook links) en even later buigt het pad naar rechts. Bij T-splitsing RA. Eerste pad LA. Vanaf hier ongeveer 1800 meter RD. Bij Y-splitsing, ongeveer 50 meter voordat dit pad bij T-splitsing eindigt, linksaf. Ongeveer 40 meter verder bij viersprong RD. Loop dit lange pad, dat na een vrij open gedeelte met hei, graspollen en zandheuveltjes het bos in gaat uit tot het eind.

Bij fiets/zandpad RA. Eerste pad (ruiterpad) linksaf. Rechts is camping Harskamper Dennen. Voor fiets/zandpad  pad met bocht mee naar rechts. Asfaltweg (die naar de Harskamperdennen en de Reizende Koekenpan gaat, als die er staat) oversteken. (Blijf evenwijdig aan de asfaltweg aan de linkerhand lopen die naar de parkeerplaats gaat). Door het hek naar de asfaltweg. RD tot parkeerplaats aan rechterhand. De bushaltes staan langs de  de verkeersweg (Harderwijkerweg).