op stap met een knipoog naar het verleden

Een verdwenen dorp in het Kootwijkerzand

overstoven door het zand

Start en eindpunt van de wandeling:
Parkeerplaats Uitkijktoren Kootwijkerzand, Houtvester van 't Hoffweg,Kootwijk. De parkeerplaats is te bereiken vanaf de Heetweg.

OV: niet bereikbaar met OV

Lengte wandeling: 13,5 km.

Horeca onderweg: geen horeca

Nieuwsbrief Radio Kootwijk 1B
152 downloads

Routebeschrijving:

De wandeling begint bij de afsluitboom aan het begin van de parkeerplaats. Loop langs de afsluitboom RD. 1e pad LA. Ga RD richting Uitkijktoren Kootwijkerzand. Volg het pad met de bocht naar rechts. Recht voor je staat de uitkijktoren "De Zandloper".

Boven op de Zandloper heb je bij helder weer een prachtig uitzicht over het Kootwijkerzand.

Ga vóór de picknicktafel LA over het zand. Passeer op ongeveer 100 m. afstand een bank en groepje berkenbomen aan linkerhand. Loop na de groep berkenbomen nog ongeveer 125 m. rechtdoor over het zand langs de rand van de begroeiing. Neem, waar twee paden rechtdoor gaan, het rechter brede pad RD. Het pad gaat het bos in en buigt verderop naar links.

Bij 4-sprong RD. Volgende 4-sprong RA. (Vanaf hier ruim 2 km. RD tot afslaan naar Dikke Bart).

Verderop staat aan de rechterkant van het pad een infobordje over de Zanderdennen.

Blijf RD lopen, negeer zijpaden en viersprongen. Links is de randbebouwing van Kootwijk. Links ligt landgoed Catwick (groot wit hek). Pad buigt wat naar rechts en de bebouwing aan de linkerkant is niet meer te zien. Enkele honderden meters verder begint links een afrastering. Ga ongeveer 30 meter na de toegangsdeur in het hek RA (er staat hier ook een paaltje met wit/rode markering rechts van het pad).

Hier staat het infobord over het overstoven dorp. Loop na het lezen van het bord ongeveer 180 m. richting stuifzand de Dikke Bart op.

We staan nu op de Dikke Bart.

Voor ons lag het verdwenen dorpje. Ga LA (breed zandpad). Bij Y-splitsing links aanhouden. Bij de vijfsprong LA en voor het bankje RA. Dit pad komt uit op een groter pad. Ga RA. Vanaf hier een lang stuk RD van ongeveer 1600 meter tot de verharde weg (Radioweg). Op dit stuk passeer je een paaltje aan je linkerhand met knooppunt 17. Het pad wordt erg mul. Er kan rechts van het pad gelopen worden, maar blijf wel RD gaan. Later kun je dan weer op het pad verder dat dan veel beter te lopen is. Even later is schuin rechts het zendgebouw (De Kathedraal) al te zien. Blijf het pad RD volgen. Bij de asfaltweg (Radioweg) RA.

Voor je staat de Kathedraal.

De route gaat ongeveer 100 meter voor de Kathedraal RA. Verhard zandpad, aan het begin staat rechts bordje "Kwetsbaar gebied". Pad blijven volgen met bocht naar links (geel/rode route gaat hier ook links) en even later buigt het pad naar rechts. Bij T-splitsing RA. Eerste pad LA. Op T-splitsing LA. 1ste pad RA (fietspad met zandpad). 1ste pad RA (links staat bord Schietterrein Levensgevaarlijk).

Bij Y-splitsing links aanhouden en pad met de bocht naar links blijven volgen. Ongeveer 80 m. voor het bos begint RA. Volg dit pad RD langs de bosrand. Pad gaat steil omhoog over duin. Beneden 1ste pad LA. Op T-splitsing LA. Bij 4-sprong RD. Volgende 4-sprong RA. Steeds RD. Bij hoog onbegroeid duin aan de rechterhand pad met bocht naar rechts volgen.

Passeer houten paal met 2 en geel/rode markering aan rechterkant pad. Bij viersprong RD. Ongeveer 50 meter na deze viersprong pad met de bocht mee naar links volgen. Het pad loopt tussen twee begroeide stuifzandheuvels door.

Steek RD de zandvlakte over. Er is hier geen pad, struin over wat stuifzandheuveltjes heen naar de uitkijktoren die recht vooruit voor de bosrand staat. Door de bruine kleur valt de uitkijktoren niet erg op in het landschap. Na de uitkijktoren bij Y-splitsing rechts aanhouden en met de bocht mee naar links. Fietspad oversteken en RD naar parkeerplaats.

versie 1.0  route 179 downloads                                                                                     versie 2.0 december 2019