op stap met een knipoog naar het verleden

Petten en Callantsoog

verdwenen  door overstroming, overstuiving en verplaatsing

Startpunt van de wandeling:

7 downloads
Kaart Pet Cal B
4 downloads

De wandeling kan in verschillende lengtes worden gesplitst:
1) Petten - Callantsoog 10 km.
2) Rond het oude eiland 't Oghe  10,5 km.
3) Lengtewandeling Petten - Groote Keeten via Abbestede 16 km.
    Vanaf bushalte Groote  Keeten aan de Duinweg gaat om het uur bus 152 richting
    Schagen of Den Helder. Deze bus rijdt niet op zaterdag en zondag.

De wandeling:

Het huidige dorp Petten is het vierde dorp op (ongeveer) dezelfde plek, nadat twee eerdere dorpen verdwenen in zee en een derde tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers werd afgebroken. De wandeling start op het Plein 1945 waar een monument herinnert aan de drie verdwenen dorpen. Even verder komen we langs de gereconstrueerde kerkvloer en kerkhof van het derde Petten. Op het huidige strand staat nu een palendorp dat het oude dorp symboliseert. Door de Pettemer duinen en langs het strand lopen we naar Callantsoog, dat vroeger een eiland was. Wandelend langs oude dijken, stroomgeulen en dijkdoorbraken beleef je de strijd tegen de zee die nog terug te vinden is in de contouren van het landschap.

Routebeschrijving

Loop vanaf de bushalte naar het monument aan het eind van het plein.

Ga na het monument de J.C. Bellistraat in (naast de Spar). Einde weg LA Jan van Gentstraat. Op splitsing RA Bergeendstraat. Rechts is het kerkhof. Ga door het hekje de begraafplaats op. Op deze plek stond tot 1944 de kerk van het derde dorp Petten.

Ga vanaf de begraafplaats via het paadje tussen de huizen RD met de trap de dijk op (Strandslag Nolmerban). Loop door tot het strand. Recht vooruit zie je het Palendorp.

Bij het strand RA. Ga na ongeveer 100 m. weer omhoog (1ste strandopgang). Daarna RA over vlonderpad. Bij asfaltpad LA en neem het wandelpad naast het fietspad. Ga de trap op van het Panoramaduin. Hier heb je uitzicht op het vernieuwde strand met Petten Hondsbos en Petten Zijpe.

Na het Panoramaduin LA voetpad vervolgen. Bij strandopgang 17 met de bocht mee naar rechts. RD langs rood/wit hekje. Op 4-sprong LA de Pettemerduinen in. Bij ANWB paddenstoel 25245 LA richting Callantsoog. Bij paddenstoel 25246 RD over schelpenpad (blauw/groene route). Bij het Korfwater links aanhouden om het water heen tot het fietspad. Hier LA. Over veerooster RD. Bij KP 28 RD. Bij KP 40 ook RD. Waar fietspad naar rechts buigt schuin links (wandelpad). Bij asfaltweg LA naar het strand. Op het strand RA. Na 4,5 km. bij twee strandpaviljoens met strandopgang RD. Na ong. 275 m. bij volgende strandopgang het strand verlaten. Bij trap RA naar beneden. Steek de weg over en ga LA. Na winkel met huisnr. 10 RA naar de kerk.

Met de kerkdeur aan de linkerhand RD. Op kruising bij KP 55 LA. Steeds RD tot Prévinaireweg . Hier LA en direct weer RA (Jewelweg). Op kruising bij hotel 't Zwaantje RD. Na KP 41 schuin links het Kooibos in. Bij Y-splitsing RA. Aan het eind LA (tegelpad). 1ste pad RA (paarse route). Aan het eind bij asfaltweggetje RA. Op T-splitsing bij KP 22 LA. Hier loopt de oude zeedijk.

Op T-splitsing RA en direct weer LA (Jeweldijk). Je loopt langs een industriegebied. Waar de weg met scherpe bocht naar links gaat, zie je vóór je de plek waar in 1573 de Jeweldijk werd doorbroken.  Ga met de scherpe bocht mee naar links (Zandweg). Steek de verkeersweg over. Je komt in Abbestede.

Op T-splitsing bij Abbestede RA. 1ste weg LA. Aan 't eind van dit bochtige weggetje op T-splitsing RA. 1ste pad LA (fietspad langs camping). Op T-splitsing bij KP 58 RA (Rietweg). Einde LA (Achterweg). Bij ANWB routepaal RD. Steek de Duinweg over (links is bushalte Groote Keeten). Loop RD over het plein. Je bent in Groote Keeten. Ga aan het eind van het plein RD omhoog. Steek het fietspad over en ga langs de slagboom richting strand.

Op het strand LA. Bij strandpaal 11/250 (1ste strandopgang/strandslag Voordijk) is tussen 1570 en 1573 de zee door de duinen gebroken en het oude dorp 't Oghe overspoeld. Dit zeegat wordt het Ooghmergat genoemd.

Loop RD tot de 2e strandopgang en verlaat hier het strand. Na rood/witte slagboom RD langs verkeersweg. 1ste pad RA. Je komt langs een oude boei. 1ste weg LA naar beneden en neem de 2e weg RA (Op 't Landweg). Deze weg uitlopen tot het Dorpsplein. Ga RA. Na de bocht naar links is bushalte Zeeweg.