op stap met een knipoog naar het verleden

Onze Lieve Vrouwe op Zee en Westenschouwen

ondergestoven en verdronken

Startpunt van de wandeling:

Bushalte Kerk, Haamstede

Eindpunt van de wandeling:

Lengte wandeling: 20 km

Horeca onderweg: diverse in Haamstede, bij de rotonde in Westerschouwen.

Kaart Westerschouwen
22 downloads
GPX Westerschouwen
19 downloads
Route O.L.V. op Zee en Westenschouwen
PDF – 82.8 KB 24 downloads
Kijkpunten Koudekerke en Zuidland
PDF – 218.1 KB 16 downloads

Opmerkingen bij de kaart: 1. De route start in de routebeschrijving bij de bushalte Kerk in Haamstede. Op het kaartje staat het startvlaggetje bij het Fletcher Duinhotel. 2. Het kaartje geeft aan dat je eerder het strand verlaat dan  in de routebeschrijving is vermeld. Het pad door het meeuwenreservaat blijkt tijdens het broedseizoen van de meeuwen niet toegankelijk te zijn. Verlaat het strand als de routebeschrijving dit aangeeft!

Routebeschrijving

Ga met de rug gekeerd naar de VVV LA. Langs ingang van het kasteel.

Voor bushalte Noordstraat LA. RD over wandelpad. Na hekjes LA Nieuweweg. Eind RA Vertonsweg. Bij bocht naar rechts RD wandelpad Slotbos in. Einde wandelpad over fietspad verder. Na bocht verder over wandelpad. Einde wandelpad LA over fietspad. Einde FP RA asfaltweg. Einde LA Kloosterweg. Einde Kloosterweg voor Fletcher Hotel RA Torenweg. Bij rotonde RD Torenweg volgen. Na ongeveer 400 meter RA Violenweg. Einde weg door hekjes. Asfaltweg LA. 1e weg RA Middenpad. Volg dit slingerende betonpad tot het strand. In de duinpan voor de strandopgang heeft de kapel "Onze Lieve Vrouwe op Zee" gestaan. Hier staat een infobord.

Op het strand LA. Na bijna 4 kilometer bij de 3e strandopgang LA en volg pad RD. Staat routewijzer (groene route vervolgen). Volg het pad steeds RD de bosrand in. Bij viersprong met houten huisje RD. Passeer duinmeertje aan rechterhand. Langs de schuilhut Boompjesput. Klinkerpad oversteken RD. Bij open plek met bankjes  RD (markering gele pijl op oranje veld). Bij viersprong RD. Fietspad oversteken RD. Wordt breed zandpad. Negeer zijpaden en blijf dit brede zandpad volgen. Klinkerpad oversteken. Bij T-splitsing RA. Bij knooppunt 90 RD. Vóór fietspad RA graspad. Blijven volgen. Einde graspad RD over fietspad dat naar links richting knp. 70 buigt. Na ong. 45 m. bij Juttershut LA (voetpad) en na 10 m. RA. Net voor klinkerweg LA. Bij excursieschuur RD over klinkerweg. Verkeersweg oversteken en RA over voetpad. Bij de rotonde RA strandopgang. Boven een prachtig uitzicht over het water waar eens de havenbuurt van Westenschouwen was.

Ga weer terug naar de rotonde. Bij de rotonde LA (Kraaijensteinweg) over voetpad. 1e weg LA naar de excursieschuur. Hier RA voetpad langs klimbos. Bij T-splitsing LA (ruiterpad). 40 m. verder bij viersprong fietspad oversteken en na ong. 5 m. pad schuin rechts. Pad met bocht naar rechts steeds blijven volgen (bij 3 kruisingen RD). Einde pad RA. 1e pad LA (breed zandpad). Ruiterpad oversteken.Volgende pad RA (rood-witte markering volgen). Bij betonfietspad LA. Waar fietspad naar links gaat RD. Pad naar rechts volgen. Door klaphek RD (zandpad). Bij betonfietspad LA. Na veerooster RA. Door klaphek de Zeepeduinen in. Na watertje buigt pad naar rechts. Blijf dit pad met paaltjes met witte markering steeds volgen. Bij routezuil waar wit-rode markering naar links gaat RD. Pad is gemarkeerd met groen/rood. Door klaphekje LA. Pad RD langs afrastering volgen. Bij Duinwegje RA. Einde LA (Burghseweg). Steeds RD tot de kerk. Links na de bocht is de bushalte Kerk in Haamstede.