op stap met een knipoog naar het verleden

Wolfheze en Harten

verdwenen door oorlogsgeweld

Start en eindpunt van de wandeling:

NS Station, Parallelweg Wolfheze

Lengte wandeling: 16 km

Parkeren:

Op parkeerplaats naast station langs het spoor.

Horeca onderweg:

WolfhezeHartenversie1
Geografische data [1.1 MB]
Download (38 downloads)

De wandeling: Vanaf het station in het "nieuwe Wolfheze" naar de plek, zuidelijk van Wolfheze, waar het kleine verdwenen dorpje "oud Wolfheze" zich bevond. Over een oude heerweg langs landweren, grafheuvels en de Wolfhezerbeek naar de Keijenberg en het verdwenen buurtschap Harten. Langs de beek lopend naar landgoed Quadenoord waar de restanten van de enige overgebleven watermolen in het Renkumse beeldal te zien is. Door het natuurgebied "Reijerscamp", vroeger een akkerbouwgebied, terug naar Wolfheze.

Routebeschrijving:

Ga voor het station, met de rug naar het station gekeerd, LA. Asfaltweg wordt fietspad. Het tweede pad RA (op de paal onder het geel/blauwe bord Wolfheze is een rond verbodsbordje voor fietsers) Aan het eind van het zandpad bij T-splising RA. (fietspad) Einde fietspad LA (Balijeweg) Steek de Wolfhezerweg over en ga LA.

Na het viaduct over de A50 direct rechts wandelpad in. Bij de asfaltweg RA. (links is een tunneltje en recht voor een parkeerplaats) Blijf deze weg, de Schelmseweg, volgen tot na het verdwenen dorp.  Door hekje.

Links zien we de eerste grafheuvels.

Tegenover het infobord  over Het Oude Wolfheze is de Kapellenheuvel nog te zien in het landschap.

Na het infobord verlaten we de asfaltweg en nemen het 1e pad RA. (steen met blauwe pijl) Volg dit enigszins slingerende pad steeds RD (langs een steen met blauwe pijl) en door klaphekje. (Vanaf hier loopt het Molenbeekse Klompenpad gelijk op met onze route tot Eethuys Airborne) Links van het pad het infobord over de Middeleeuwe landweren.

Na het pad met het infobord 1e pad LA. Passeer de Koningsheuvel. Over het bruggetje en direct RA. (Op dit punt schuin links voor stroomt onder de brug de Heelsumse beek.)

Volg het pad dat over een bruggetje naar links gaat. Het pad komt rechts van de beek te lopen. Over twee bruggetjes die achter elkaar liggen en na het volgende bruggetje LA. Weer twee bruggetjes over en na het tweede bruggetje bij Y-splitsing rechts aanhouden en na ongeveer 25 meter door klaphek RA. Volg het pad tot de asfaltweg en steek deze over en loop RD. Direct na het oversteken staat rechts de boederij met de aparte naam Kabeljauw.

Vanwaar deze vreemde naam op deze plek?

RD langs houten afsluithek ("De Kamp") en bijna aan het eind van het pad langs nog een afsluithek rechtdoor naar de weg. Ongeveer 15 meter voor de hoofdweg RA (Kabelkauw) Weg naar rechts negeren (De Kamp). Veentjesbrug over de Heelsumse beek over en weg (Veentjesbrug)  oversteken. Loop over stukje gras naar de ANWB-wegwijzer, weg (Doorwerthse heide) oversteken en RD Ginkelseweg in (Richting Wolfheze) Eerste pad RA (Bord op paal met Wilhelminabossen) Bij asfaltweg 10 meter RD en dan LA langs afsluithek Gemeente Renkum. Bij open plek met twee banken RD. Bij T-splitsing LA. Bij asfaltweg (Ginkelse weg) RA. Negeer weg links (Dopheidelaan) Na de verkeersdrempel LA tegelpad. Na 15 meter pad RA. Bij viersprong pad RA. Dit pad met hekken aan beide zijden loopt langs de golfbaan. Na de hekken bij asfaltweg LA. Eerste weg RA (Airborneweg). Weg naar links negeren. Einde speelveld aan rechterkant RA naar ingang van de volkstuinen. LA pad door de volkstuinen. Asfaltweg LA. Neem het pad rechts van de asfaltweg en loop door tot de rotonde. Rechts is Eethuys Airborne. Bij de rotonde de Bennekomse weg  oversteken en RA over trottoir RD langs Shell pompstation aan linkerhand. Industrieweg oversteken. Bij eerste pad (Schaapsdrift) twee meter LA en het pad rechts van het afsluithek in. (geel/rode markering loopt van hier gelijk op tot informatiecentrum) Bij T-splitsing LA. Breed pad (meer een bomenlaan) oversteken en RD. Negeer na ongeveer 100 meter pad naar rechts.Ongeveer 25 meter verder bij viersprong RA. (Links van dit pad staat paaltje met geel/rode markering) Loop RD en ga na ongeveer 120 meter bij bij viersprong RD. Eerste pad LA (aan begin paaltje met Klompenpad markering) Passeer twee bankjes aan de linkerhand. Asfaltweg oversteken en direct RA over zandpad evenwijdig aan de weg. RD over parkeerplaats en neem rode klinkerpad rechts van de fietsenstalling. Met bochtje naar links over het terras van lunchroom "De Beken" en langs de ingang van informatiecentrum "Het Renkums Beekdal".

We zijn nu op de Keyenberg aangekomen en het gebied waar het verdwenen gehucht Harten was. In het infocentrum is een informatiepaneel hierover te zien.

Na het informatiecentrum voor de beek RA. Door klaphekje. RD lopen langs de beek. Klaphekje door en asfaltweg oversteken. Op dit punt is links Het Everwijnsgoed (met de blauwe deuren) goed te zien. Keyenbergeweg oversteken en RD.

(De zandgroeve is langs de Keyenbergseweg. Na het oversteken naar rechts lopen en dan aan de linkerhand)

Links stroomt de beek. Bij viersprong rechtdoor. Door klaphekje landgoed Quadenoord in. Pad RD volgen. Passeer een bank en waterpoel aan linkerhand. Bij betonfietspad LA. Direct weer LA de beeldentuin in. Na ongeveer 20 meter RA. Loop door de beeldentuin en ga aan het eind LA. Bruggetje over en linksaf.

Na de watermolen het bruggetje over en loop langs de caravanstalling aan rechterhand (in de zomermaanden zijn hier kunstenaars beelden aan het maken) terug naar de ingang van de beeldentuin.

Steek betonfietspad en zandpad over en RD. Passeer sanitairgebouwtje van  de landgoedcamping Quadenoord. Waar het pad met bocht naar links gaat RD. Neem het tweede pad RD dat ongeveer 10 meter verder in de bocht begint. Volg dit (ruiter)pad dat voor het fiets- zandpad linksom gaat. (Vanaf hier ongeveer één km. RD)  Rechts is het fiets- zandpad en links eerst wat bos, daarna een akker, weer wat bos, grasland. Ga waar het volgende stukje bos begint RA, (op boom is een rood/wit kruisje) fietspad en zandpad oversteken en schuin rechtdoor langs afrastering aan rechterhand. Bij de hoek van de afrastering RA. Loop RD met de afrastering rechts richting weg. Voor het klaphek LA. Eerste pad RA. Negeer pad naar links. Bij viersprong RD. Bij volgende  viersprong RA.(Het klompenpad gaat hier ook naar rechts) Pad gaat voor de verkeersweg met bocht naar links. Einde pad door klaphekje aan rechterkant  RD  naar de weg. Over de spoorwegovergang en na waarschuwingsbord voor overstekende ruiters RA (Buunderkamp) Na villa's aan linkerhand begint het gebied "Reijerscamp" Ga bij geel bord van Natuurmonumenten, links van het pad, LA door klaphek de "Reijerscamp" in. Ga ongeveer 70 meter nadat de afrastering rechts stopt RA. Volg dit brede, bochtige graspad, dat later erg zanderig wordt en tussen berkenbomen door gaat. Blijf dit pad volgen en ga voor het hekje links met de bocht mee. Bij fietspad RA de Reyerscamp verlaten.

RD over pad links van de weg (Duitse Kampweg) Van 1917 tot 1919 was hier links achter de weg een interneringskamp voor Duitse soldaten) Loop de Duitse Kampweg uit tot de Wolfhezerweg. Ga hier RA en loop RD naar  station Wolfheze, over de spoorwegovergang links. (De voetgangerstunnel bevindt zich links van de weg voor de spoorwegovergang.)