Planken Wambuis  Gele stippenroute        PW 3

Gele stippenroute PW
Geografische data – 762,3 KB 2742 downloads

Afstand8 km

Planken Wambuis ligt aan de weg Ede-Arnhem, de N224. Parkeren kan bij restaurant het Planken Wambuis of schuin tegenover het Planken Wambuis op de parkeerplaats van Natuurmonumenten aan de Planken Wambuisweg 1a, 6718 SP Ede

Geniet van de ruige natuur van Planken Wambuis gedurende deze afwisselende rondwandeling. Onderweg kun je paarden en Spaanse runderen tegenkomen. De wandeling begint op de parkeerplaats aan de Planken Wambuisweg en eindigt hier ook weer.

Markering: De route is duidelijk gemarkeerd met behulp van stenen met een gele stip.

Start: Loop de parkeerplaats af, langs de afsluitboom. Rechts van het pad staat de eerste steen met gele stip. Loop de prachtige beukenlaan in.  Na ongeveer 500 meter gaat de route naar links.

Links van het pad staat een bankje. Loop even verder.

Rechts kun je ver kijken. Vaak zijn in de verte de grazers al te zien. Spaanse runderen, pony's en paarden die het woekerende gras eten.

Het veluwse zand is een erg voedselarme bodem waar niet veel planten groeien. Het is vroeger af en toe een stuifzandgebied geweest. Tegenwoordig groeien er vnl. korstmossen, struikheide en buntgras.

Volg de route langs Nieuw Reemst, een voormalige landbouwenclave met schaapskooien. De open vlakte die je ziet langs het wandelpad is een voormalige akker die in de tachtiger jaren nog in gebruik was. Tussen de bomen zie je de voormalige boerderij liggen die nu te huur is voor vakantie.

De route gaat door Het Oude Hout. Zo heet dit bosgebied al sinds de middeleeuwen. De bosbodem is verdwenen en er groeien veel adelaarsvarens. Het bos was vroeger in gebruik als eikenhakhoutbos.

Langs de Oud Reemsterlaan staan meerdere rijen beuken. Deze laan en nog vele anderen, als ook stukken bos zijn aangeplant door Jan van Pallandt. Kijk goed naar de stammen. Op veel plekken zie je inscripties staan.

Sommige zijn erg oud. Voor de bomen is het niet zo goed en ga daarom niet zelf kerven. De route gaat verder. Vaak kom je grazende paarden tegen langs de akkers.

Op deze novembermiddag is, als je de foto vergroot,  de maan al zichtbaar boven het dampende land.

Ga bij de wegwijzer die naar het startpunt Oud Reemst wijst, rechts af en volg de stenen met de gele stippen.  Negeer bijna aan het eind van de wandeling de wegwijzer naar de Oud Reemsterlaan en volg de gele stippenroute rechtdoor. Passeer  aan de rechterhand een steen met herdenkingsplaat. Loop rechtdoor. Ga bij de beukenlaan linksaf. (Wegwijzer naar startpunt Planken Wambuisweg) Loop naar de parkeerplaats.