Etappe 4  Hellevoetsluis - Rockanje

Onder de klanken van het carillon stappen we de vesting Hellevoetsluis binnen. Het is de enige vesting in Nederland die is aangelegd om een haven te versterken.  De wallen en de bastions zijn de laatste jaren prachtig gerestaureerd. Wie wil kan een rondje om de haven lopen langs kanonnen, historische gebouwen, museumschepen en het droogdok.
We steken de gietijzeren draaibrug over en komen recht voor Fort Haerlem te staan, een bomvrije kazerne waar wel 350 soldaten veilig in konden slapen.
Daarna klimmen we de vestingwal op en volgen deze tot de Westbeer, een gemetselde muur die diende als zeewaterkering, maar ook om met z’n puntige rug de aanvallers tegen te houden. Hier verlaten we Hellevoetsluis en lopen we de natuur in.
Eerst nog langs de Heliushaven, oorspronkelijk de werkhaven van de Deltawerken en nu een jachthaven.
Na de vogelrijke gorzen stappen we het Voornes Duin in. We ploeteren door het mulle zand en worden onderweg getrakteerd op mooie doorkijkjes over het Haringvliet met in de verte de sluizen. Na het strand gaan we landinwaarts en belanden in een sprookjesbos met grillige bomen, klimplanten, mossen en varens. Een smal pad leidt naar het idyllische Quakjeswater. Elk jaar arriveren hier vanaf februari honderden lepelaars om te broeden en de zomer door te brengen. Tot slot nog even uitwaaien op het strand en we zijn in Rockanje, eindpunt van deze etappe.

Startpunt: Bushalte Vesting, 3221 LK Hellevoetsluis

Eindpunt: Bushalte Dorpsplein, 3235 AD Rockanje

Parkeren: Parkeerplaats Kanaalweg Westzijde 1, 3221 LK Hellevoetsluis.

Afstand: 13,5 km.

KRT Voorne 4 Jpg
Afbeelding – 294,6 KB 21 downloads
GPX Voorne 4 Gpx
Geografische data – 1,5 MB 19 downloads
Route Voorne 4 Pdf
PDF – 189,0 KB 18 downloads

Routebeschrijving

Loop vanaf de bushalte richting de ophaalbrug en ga RD richting Vesting. Bij verkeersbord 30 km. zone RA over de witte brug de vestingstad in.

Kijkpunt: Hellevoetsluis

“Piet Hein, zijn naam is klein; zijn daden bennen groot….” klinkt het vanaf de toren van de Vestingkerk. Het liedje herinnert aan het roemrijke verleden van Hellevoetsluis. Hier bracht Piet Hein de Zilvervloot aan wal. Maar ook Michiel de Ruyter, Maarten Tromp en stadhouder Willem III hebben in de haven rondgelopen.
De vesting is in het begin van de 17e eeuw aangelegd om de oorlogs- en handelshaven te versterken. Hier vonden de schepen van de Rotterdamse Admiraliteit een veilige haven, werden ze schoongemaakt, gerepareerd en opnieuw uitgerust.
Ruim 300 jaar was Hellevoetsluis de thuishaven van de Hollandse marine. In de jaren ’30 van de vorige eeuw verhuisde de marine naar Den Helder en verdween ook de bedrijvigheid.
De aanleg van de Deltawerken blies nieuw leven in het vervallen stadje. Het afgesloten Haringvliet bracht toerisme en watersport op gang. Inmiddels is Hellevoetsluis uitgegroeid tot de grootste recreatiehaven van Nederland. Gelukkig is de historische en maritieme sfeer behouden. Daar zorgen de vestingwerken, kanonnen, historische schepen en het carillon wel voor.

Aan het eind bij de Oostkade RD nog een brug over.  Loop door tot fort Haerlem.
Vlak voor het fort LA door de opening in de wal en direct daarna RA. Op splitsing rechts aanhouden en de trappen op naar het uitkijkpunt. Keer om en ga LA. Volg het pad RD. Na het witte bolwerk LA, brug over de vestinggracht. Daarna links de trap op. Bovenaan RA over het fietspad.

Bij de fietswijzer LA de weg oversteken en RA. Waar de weg een bocht naar links maakt RD over het Gorzenpad. Hier kun je kiezen tussen het fietspad of het graspad op de dijk met overstapjes.

Bij P 68950 LA door een ijzeren draaihek het Voornes Duin in. Volg steeds het mulle pad dat klimt en daalt. Houd het water aan je linkerhand. In de verte zie je de contouren van de Haringvlietdam.
Je komt uit bij een strand met gele afvalbakken. Loop RD. Verlaat het strand na het gebouw van Catamaran Vereniging Hellecat.

Aan het eind van de klinkerweg LA. Loop onder het viaduct van de N57 door. Na het viaduct LA richting Quakjeswater. Na de bocht bij een woning LA. Ga aan ’t begin van de parkeerplaats langs de afsluitboom het Voornes Duin in.

Bij KP 85 RD. Neem even een kijkje bij het uitzichtpunt over het Quakjeswater. Hier bevindt zich een lepelaar- en aalscholverkolonie. Ga terug en vervolg het pad. Het pad kan hier nat en modderig zijn. Vaak zijn links en rechts paadjes ontstaan om de plassen te ontwijken.

Op splitsing bij KP 82 LA. Aan het eind vóór het ijzeren hek LA. Je komt uit op het strand.
Ga hier RA. Na ong. 2 km. tussen de paviljoens de trap op en het strand verlaten.
Neem na het pannenkoekenhuis het voetpad rechts van de weg. Je komt uit op een asfaltweg.

= Wil je verder met etappe 5? Ga dan op de asfaltweg LA. Na ong. 80 meter LA langs het groene bordje het Gemeentelijk Duingebied in, een onverhard pad.
Volg de routebeschrijving van etappe 5 vanaf **. =

Naar de bushaltes ga je bij de asfaltweg RA. Steeds RD, D. van Voornelaan. Wordt na een kruising met zebra’s Hoogvlietlaan. Op de volgende kruising LA naar de bushaltes Dorpsplein.