LET OP: Deze wandeling kan (waarschijnlijk) tot september 2023 niet worden gelopen omdat de spoorwegovergang bij de Dr. Hartogsweg is afgesloten. Dit in verband met aanleg van een hoge snelheidslijn en bouw nieuw station.

Van de  Sysselt over de hei naar de Sysselt   Egh1 OV

sysselt heide sysselt Raw
Geografische data – 661,9 KB 964 downloads
Sysselt -Heide - Sysselt
PDF – 204,3 KB 977 downloads

Afstand: 13,2 km  (vanaf station Ede-Wageningen)

Start: vanaf de parkeerplaats  aan de Dr. Hartogsweg

Auto: Deze parkeerplaats is als volgt te bereiken: Rij over de Klinkenbergerweg vanuit Ede richting Bennekom. Door de Albertstunnel onder het spoor door en daarna direct bij de verkeerslichten links af. (Akulaan) Voor De Fietser links en einde weg rechts. (Dr. Hartogsweg) Na het volkstuinencomplex links af het spoor over.

Trein: Verlaat het station aan de kant van het busstation. (Noordzijde) Ga rechtsaf langs de bushalte en ga rechtsaf het voetpad naar De Sysselt op. (wit-rode markering van NS-wandeling volgen) Trap op en viaduct over. Tegelpad buigt naar links en ga direct daarna rechtsaf tussen hekken door Steeds rechtdoor evenwijdig aan het spoor de wit-rode markering blijven volgen. Passeer P+R parkeerplaats achter het hek aan de linkerhand en de Stingerbol. Door paar klaphekjes heen. Helemaal aan het eind van het pad linksaf (rechts is de spoorwegovergang) Recht voor is de parkeerplaats.

Route: Neem op de parkeerplaats, met de rug naar de spoorwegovergang staande het pad rechts met groot wit hek. Wit-rode markering op de paal rechts van het pad. (links van dit pad staat groot geel bord met Sysselt)

Ga na ogeveer 450 meter linksaf. (De NS-wandeling gaat hier rechtdoor) Op de boom rechts van het pad is een wit/rood kruisje. Volg dit pad (negeer alle zijpaden) tot de T-splitsing. Ga hier rechtsaf. Na ongeveer 100 meter is rechts van het pad een aangeplant perceel jong bos, afgezet met schrikdraad. Bij 1e breed zandpad links. (aan het begin van dit pad staat op de punt nu nog een boom met oranje merkteken) Dit pad loop schuin weg. Blijf dit pad, dat even verder met een bochtje naar links buigt, volgen. (Negeer pad naar rechts, bij kruising rechtdoor)

Aan het eind van dit vrij lange pad staat links een bank. Ga rechtdoor, steek fietspad over. Over het walletje rechtdoor het brede zandpad op, dat naar de hei en de weg gaat.

Steek de weg voorzichtig over en ga rechtdoor de Ederheide op. Volg dit brede zand/grintpad met de bocht mee naar rechts. Ga bij kruising met betonfietspad rechts af. 1e pad linksaf, naar de schaapskooi toe (op dit punt is schuin rechts in de verte op de hei de steen van het Belgenmonument te zien) Bij de schaapskooi rechtsaf (links van dit pad staat aan het begin een bankje) Ga bij infobord Poel/Schaapskooi aan de rechterkant, linksaf door het hek en direct rechtsaf.

Volg dit pad tot de asfaltweg. Steek recht over en ga voor het Natuurcentrum ('s maandags gesloten) rechtsaf het pad met de lantaarnpaal in. Einde pad rechtdoor (even rechts om de houten afzetting heen) Links is de parkeerplaats. Aan het begin van het pad rechts van de parkeerplaats staat een verbodsbord en op de paal een wit/rode markering) Door het brede hek en volg pad dat met een bocht naar links gaat. Passeer chalets aan de rechterhand, volg pad naar rechts tussen de chalets door, Bij T-spitsing rechtsaf. Ga door het hekje, loop over de parkeerplaats van Juffrouw Tok naar de weg toe. Ga rechts het fietspad op en steek na ongeveer zestig meter bij het oversteekpunt de weg over. (Rechts op de hei is het Airborne monument en even verder een bekende en veel gebruikte vliegerplek) Loop over het fietspad (richting Wolfheze) rechtdoor. Ongeveer 30 meter na de parkeerplaats staat rechts van het fietspad een paaltje met bordje ruiterpad en een 1. Ga hier schuin rechts over de bult het brede zandpad de hei op. Aan het begin staat rechts van dit pad een paal zonder bord. Bij 1e en 2e kruising rechtdoor. Naar de 3e kruising toe stijgt het pad. Ga bij deze kruising rechts. Einde pad bij T-splitsing rechts. Bij kruising links (hier is een vliegveldje voor modelvliegtuigen) Blijf dit pad volgen dat het bos in gaat. Einde pad bij T-splitsing links het zandpad op. Na ongeveer 70 meter (op dit punt is een pad naar links) rechts af over het walletje, steek klinkerweg over en loop de Sysselt in.Bij kruising rechtdoor. Blijf dit brede zandpad, dat eerst stijgt en even verder weer daalt, geruime tijd volgen. Negeer kruisingen en zijpad. Bij einde van dit pad, bij T- splising met bank, linksaf. Eerste pad rechts. Blijf dit brede pad helemaal tot het eind volgen. Hier (waar een pad van links komt) met de bocht mee naar rechts. Dit pad loopt recht naar het grote witte hek op de parkeerplaats. Om naar het station te gaan, linksaf over de spoorwegovergang. Rechtsaf de Dr. Hartogsweg. Passeer volkstuintjes aan de rechterkant en na het knikje in de weg de twee grote schoorstenen en de gevels van de Enkafabriek aan de linkerhand. Dr. Hartogsweg blijven volgen tot het station aan de rechterkant.