Oerd en Swartwoude

Inleiding

Op het pleintje in het centrum van Buren staat het beeld van Rixt van het Oerd, de hoofdrolspeelster in de bekendste sage van Ameland. Het maakt ons nieuwsgierig naar de plek waar het verhaal zich afspeelt: vlakbij het verdwenen dorp Oerd. We lopen Buren uit en slingeren door de duinen naar de Kooioerdstuifdijk.

Het is even doorbijten op deze lange rechte dijk, maar het uitzicht over de kwelders Zoute Weide en Nieuwlandsreid maakt veel goed. Vooral in het voor- en najaar krijg je hier gezelschap van trekvogels, roofvogels en veel ganzen. We lopen om de Oerdduinen heen en klimmen omhoog naar de 24 m. hoge Oerdblinkert. Bovenop heb je naar alle kanten een magnifiek uitzicht. In het ruige zand- en kweldergebied oostwaarts heeft het dorp Oerd gelegen. Over het lege brede strand en door de Buurderduinen keren we terug naar de bewoonde wereld.

Afstand: 19 km.

Startpunt: Bushalte Centrum, Buren
Eindpunt:  Bushalte Centrum, Buren

Parkeren: Parkeren achter supermarkt Troefmarkt, Willibrordusstraat 3, 9164 KT Buren

KAART VAN DE WANDELING

2 Oerd
Geografische data – 1,8 MB 200 downloads
Afbeelding – 1,5 MB 194 downloads
Routebeschrijving VD Oerd Def
Word – 13,3 KB 199 downloads

Route

De wandeling begint in het centrum bij de bushalte. Op het pleintje staat het beeld van Rixt van het Oerd.
Met de rug naar de bushalte RA. Bij ANWB wegwijzer LA, Strandweg. Tegenover fietsenwinkel Metz RA, breed grindpad (geel/rode markering). Aan ’t eind op de asfaltweg LA. Op T-splitsing RA richting Het Oerd. Volg de asfaltweg met de bocht naar links. Wordt een betonpad, Jan Sietsepad. Volg dit pad of het zandpad, eerst rechts en later links evenwijdig aan het betonpad. Even vóór P-22973 RA over de parkeerplaats. Ga RD en neem het voetpad evenwijdig aan het fietspad over de Kooioerdstuifdijk. Rechts van het pad liggen de vogelrijke kweldergebieden Nieuwlandsreid en Zoute Weide.
Einde voetpad RD over het fietspad van betonplaten. Op Y-splitsing pad naar links negeren. Je passeert een vierkante paal met 19 erop, links van het pad. Ongeveer 250 m. na paal 20 staat links een informatiepaneel. Ga RA door het metalen hek en volg het pad langs de rand van de duinen. Houd bij de bocht naar links het brede, hoger gelegen pad aan dat over het duin heen gaat. Blijf langs de duinenrij lopen met rechts de Waddenzee. Na het klaphek 1e pad LA omhoog naar het 24 m. hoge duin De Oerdblinkert. Eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht over de Waddenzee, de Oerderduinen en De Hon. In het zand- en kweldergebied oostwaarts heeft het dorp Oerd gelegen.

Na te hebben genoten van het uitzicht volg je de gele route naar beneden. RD langs de schuilhut. Bij P-21771 RA richting strand. Op het strand LA. Na ong. 2,5 km. bij paal 19 000
LA het strand verlaten. Volg het zandpad door de duinen. Verderop wordt het een graspad (Meindertspad) dat naar rechts en aan het eind naar links buigt. Aan het eind RA, fietspad. Loop dit lange fietspad uit tot een 4-sprong met banken en P-23411. Ga hier LA en daarna het 1e pad RA het Oostbos in, Burenblinkert. Op 4-sprong LA, gele route Het pad gaat door een stuk bos. Na een heuveltje bij paal 3 LA. Aan het eind LA, schelpenfietspad. Op kruising met picknickbank RA. Aan ’t eind asfaltweg oversteken en LA over het fietspad naar het beginpunt van de wandeling.