Sier, De Blieke en Koudenburg

Inleiding

We maken een lengtewandeling over het westelijke deel van Ameland langs de verdwenen dorpen Sier, De Blieke en Koudenburg. Vanaf Hollum lopen we naar het strand waar aan het eind van het Sierdsmoaispad de restanten van het dorpje Sier door het zeewater zijn bedekt. Langs het strand en door het Hollumerbos.

We komen uit bij de gietijzeren vuurtoren Bornrif en passeren de plekken waar de buurtschappen De Blieke en  Koudenburg hebben gelegen. Alleen de namen zijn nog terug te vinden op vakantieparken. We steken de Jan Roepeheide over naar de natte noordkant van het eiland. Het Finnegatspad leidt ons eerst naar de vogelkijkhut en daarna door het rietmoeras naar het Groene Strand. Ondanks het vlonderpad kom je hier niet altijd droogvoets doorheen. Stuifdijken brengen ons naar Nes, het eindpunt van de wandeling.

Afstand: 18 km.

Startpunt: Bushalte Herenweg, Hollum.
Eindpunt: Nes, Centrum.
Parkeren: Parkeerplaats Westerlaan, na huisnr. 3 linksaf of na huisnr. 20a rechtsaf.

KAART VAN DE WANDELING

Route

Loop vanaf de bushalte naar het eind van de Herenweg en ga bij Eet- en Drinklokaal ’t Skoalhuus RA. Even daarna LA richting strand, Westerlaan. Aan het begin staan links twee mooie Commandeurswoningen.
Westerlaan wordt Badweg. Bij P-22103 RD, Sierdsmoaispad. Loop door tot het strand. Recht voor je, waar nu het water van het Borndiep is, heeft vroeger het dorpje Sier aan de rand van de duinen gelegen.
Ga op het strand RA. Volg vanaf hier tot de vuurtoren de groene route: een witte wandelaar op een groen plaatje. Bij de tweede strandopgang gaat de groene route RA. Je loopt door het Hollumse Bos. Je komt langs de achterkant van het hostel Sier aan Zee en een eendenvijver. Na de eendenvijver LA de trap op. Bij splitsing rechts aanhouden naar  vuurtoren Bornrif.

Vanaf de vuurtoren over het klinkerpad naar de asfaltweg. Asfaltweg oversteken en op fietspad RA. Steek links in de bocht een klinkerpad over dat naar een gebouwtje van Vitens gaat. Volg het pad dat RD omhoog gaat (gele route). Op T-splitsing bij waterput RA.
Op 4-sprong breed zandpad oversteken. Op volgende 4-sprong RA (gele route gaat hier linksaf). Volg het pad tot het fietspad. Hier RA en na ong. 15 m. LA het vakantiepark Boomhiemke in. Op T-splitsing van klinkerpaden LA. Na speelveldje LA naar de uitgang van het park. Rechts heeft het gehucht De Blieke gelegen.
Op klinkerweg LA. Na het laatste huis aan de rechterkant RA, schelpenfietspad. Links ligt de Jan Roepeheide. Rechts, waar nu een bungalowpark is, heeft de buurtschap Koudenburg gelegen.
Bij SBB-wegwijzer LA en na ong. 10 m. RA, een graspad evenwijdig aan het fietspad. Loop het pad uit tot waar links een afrastering begint en ga LA door het hek het begrazingsgebied in. Volg de groen/blauwe route. Op Y-splitsing LA, blauwe route. Na het hek schuin RA het graspad op richting een paal bovenop een duin. Fietspad oversteken en omhoog. Bij de paal van RWS RD. Einde pad RA langs het riet- en broedgebied. Bij wegwijzer Finnegatspad LA. Op Y-splitsing links naar de vogelkijkhut om uit te kijken over het duinmeer.

Loop weer terug naar de Y-splitsing en vervolg het Finnegatspad LA naar het strand (geel/rode markering). Het pad loopt over een vlonder en kan verderop zompig zijn. Aan het eind RA langs Het Groene Strand. Bij Strandpaviljoen Ballum RA het strand verlaten. Op 4-sprong met banken RD. Blijf de geel/rode markering volgen. Voor de parkeerplaats LA, fietspad. Voor vakantiepark LA, Velduilhoek. Volg deze weg steeds RD. Asfaltweg wordt na afsluitboom een bospad. RD door het hek het begrazingsgebied in. Bij een bank voor een duinmeertje RA. Na ong. 45 m. LA, breed graspad. Je komt langs een meertje. Volg het pad dat bijna aan het eind naar links buigt langs de waterkant en ga de stuifdijk op. Op de dijk RA. Je gaat kort achter elkaar door twee hekken. Volg deze dijk 1,5 km. Ongeveer 30 m. voor RWS-paal met blauwe kop het pad naar links nemen, de dijk af. Blijf dit pad volgen dat tussen een bank en paal nr. 6 door loopt. Links is een uitkijkpunt. Op Y-splitsing RA, groene route. Schelpenweg oversteken en RD het bos in. Op Y-splitsing met bocht naar links (links van het pad staat een paaltje met nr. 8). Volgende Y-splitsing met de bocht mee naar rechts omhoog. Op 4-sprong RD. Pad naar links negeren. RD door hek tegelpad op, Kobuspad. Klinkerweg RD, Duinweg. Op kruising met Klaas Goumaweg RD. Einde Duinweg RA, Strandweg. Op kruising met Ballumerweg RD naar het centrum, Rixt van Doniastraat.

De bushaltes voor de bussen naar de Veerhaven en Ballum/Hollum staan langs de Ballumerweg. Hiervoor ga je op de kruising RA.