Etappe 3 Goedereede - Ouddorp, Groene Weide

Afstand:    11,5 km.

Startpunt: Bushalte Vissersweg, Goedereede

Eindpunt:  Bushalte Groene Weide, Ouddorp

OV:            Buslijn 104 Renesse-Spijkenisse Centrum (1x per uur).

KRT Goeree Etappe 3
Afbeelding – 385,2 KB 47 downloads
GPX Goeree Etappe 3
Geografische data – 1,2 MB 35 downloads
Route Goeree Etappe 3
PDF – 103,2 KB 37 downloads

Routebeschrijving

Loop vanaf de bushalte naar de witte brug. Na de brug RA langs het havenkanaal.

Na ongeveer 2 km. kom je bij de buurtschap Havenhoofd. Ga verder RD over het voetpad langs het haventje. Net voor het bord “einde Havenhoofd” LA langs een wit/rood hek, klein paadje dat omhoog gaat. Op splitsing bij KP 64 LA. Je komt langs vogelkijkhut Poot’s Punt. Je hebt hier een weids uitzicht over slikken, schorren en kronkelende kreken. In de verte zie je de reusachtige kranen en vuurspuwende schoorstenen van de Tweede Maasvlakte.

Het pad buigt voor de hut naar links. Op splitsing LA. Aan het eind RA, Stellingweg. Einde RA, Helmdijk. Bij plaatsnaambord Oostdijk RA over het wandelpad natuurgebied De Kwade Hoek in.
Op 4-sprong RD. Ga even naar rechts om een kijkje te nemen bij ’t Lichtje van Moisje.

Kijkpunt 7: Een Kwaaienhoek

De naam voorspelt niet veel goeds. Voordat de vissers de veilige haven van Goedereede in konden varen moesten ze hier, op de noordpunt van Goeree, de hoek om. Verraderlijke stromingen en zandbanken deden menig schip vergaan. Het lichtje van Moisje, een baken dat door boer Mozes Hoek beheerd werd, heeft heel wat zeeschepen door de gevaarlijke zeestroming geloodst. Het baken geeft al lang geen licht meer. Nu worden de schepen tussen rode en groene tonnen door de vaargeul geleid. Maar nog altijd is het oppassen geblazen in de Kwaaienhoek.

Het wandelpad komt uit op een breder grindpad. Volg dit RD. Eerste pad RA, met geel/groen/blauwe markering. Op 4-sprong met jutbak LA, een breed pad langs kwetsbaar natuurgebied.

Kijkpunt 8: Oerlandschap

Ooit was op de noordpunt van Goeree een dynamisch landschap dat was overgeleverd aan de grillen van de zee, met brede stranden, een onregelmatige duinenrij en uitgestrekte droogvallende zandplaten. Regelmatig werden delen van de duinenrij door springvloed weggeslagen. Dan stroomde het zeewater naar binnen en ontstond een slufter, een groene strandvlakte achter de duinen die door middel van een geul in verbinding stond met de Noordzee.
In de Kwade Hoek is de zee nog steeds de baas. Bij de uitvoering van de Deltaweken is het gebied buitendijks gebleven. Wind en water houden het landschap voortdurend in beweging waardoor duinen, valleien en kreken worden gevormd. Een paar keer per jaar dringt het zoute zeewater diep de Kwade Hoek in en komen grote stukken onder water te staan. Zoutminnende planten hebben het hier prima naar hun zin. In de zomer verandert het landschap in een paarse deken van bloeiende lamsoor.  In het najaar zorgen zeekraalvelden voor een rode gloed. Richting de duinrand is aan de het riet en de struiken te zien dat het gebied langzaam overgaat van zout naar zoet. Door de drukke scheepvaartroute voor de kust en de werking van de getijden blijft er veel afval achter. Vrijwilligers gaan er met de kruiwagen op uit en verzamelen het aangespoelde afval in speciale jutbakken.

In een flauwe bocht met links een geelgroen routepaaltje RA, graspad. Aan het eind RA en na een houten hek RD over een breed grindpad. Volg dit grindpad tot een 4-sprong met betonpad. Ga hier LA omhoog. Rechts is een uitkijkpunt.

Vóór het houten hek Middel- en Oostduinen RA de Duinen van Goeree in. Dit pad steeds blijven volgen tot er een pad naar rechts komt. Ga hier RA langs een strandpaal met oranje kop. Steek het grindpad over en ga RD over een smal paadje. Waar je rechts voor je strandpaal 9/25 ziet, buigt het zandpad naar links en slingert even later naar rechts en over het duin. Op het stand LA. Bij Strandcafé De Zeester het strand verlaten. Eerste pad RA bij cortenstalen afvalbak. Wie wil kan nog even de uitkijktoren beklimmen om afscheid te nemen van Goeree. Steek het asfaltpad over en ga RD naar de parkeerplaats en de bushaltes.