• Verschenen: Wandelen rond Ede
  • 15 rondwandelingen in Edese natuurgebieden
  • Ook leuk om cadeau te geven!
  • Prijs: € 14,95
                                        op stap met een knipoog naar het verleden

Borgvliet en Hildernisse

verdwenen  door oorlog en overstroming

Start- en eindpunt van de wandeling:
Station Bergen op Zoom

Lengte wandeling: 16 km.

Horeca onderweg:
Diverse in het centrum van Bergen op Zoom.

Aan het eind van de Lievensberg:
Cafetaria De Boshut, Balsedreef 5-b, 4623 RA Bergen op Zoom.
Villa Heidetuin, Balsedreef 4, 4624 RA Bergen op Zoom.

Gpx Borgvliet Hildernisse
Geografische data – 1.6 MB 0 downloads
Kaart Borgvliet Hildernisse
Afbeelding – 268.2 KB 0 downloads
Route Borgvliet En Hildernisse
PDF – 468.9 KB 1 download
Kijkpunten Borgvliet En Hildernisse
PDF – 297.7 KB 1 download

In de Middeleeuwen stroomde de rivier de Schelde langs West-Brabant, het gebied dat nu de Brabantse Wal heet. Het was een belangrijke handelsroute naar Antwerpen. De steile rand zoals die nu nog steeds in het landschap te zien is, bestond toen al. Langs deze grens van hooggelegen zandgronden en laaggelegen zeekleigebieden vestigden zich steden en dorpen met kerken, kloosters en kastelen. Het gebied werd geteisterd door stormvloeden en oorlogen. Lang wisten de bewoners het hoofd boven water te houden. Uiteindelijk moesten ze de strijd opgeven en vluchtten weg naar veiliger oorden. De dorpen verdwenen in zee of werden door soldaten verwoest.

De wandeling

Vanaf station Bergen op Zoom lopen we via het centrum en het stadspark Kijk in de Pot naar de Binnenscheldeboulevard. Onderweg komen we langs de plek waar vroeger de kapel, de bron en het kasteel van Borgvliet stonden. Vanaf de steilrand van de Brabantse Wal kijken we uit over het Markiezaatsmeer. Lange tijd was dit een getijdegebied met een getijdeverschil van wel 5 meter. Sinds de aanleg van het Schelde-Rijnkanaal in 1984 is het veranderd in een prachtig wetland, een waar vogeleldorado. Door de velden komen we bij Hoeve Hildernisse. Deze boerderij draagt de naam van het welvarende dorp Hildernisse dat eind 16e eeuw in de zee verdween. Over de landgoederen Mattembergh en Lievensberg keren we terug naar station Bergen op Zoom.

Routebeschrijving

Neem op het station de uitgang Centrum en loop RD de Stationsstraat in. Op de kruising met de Wassenaarstraat RD. Deze winkelstraat steeds RD volgen tot de Grote Markt. Steek het plein recht over en ga voor De Maagd LA richting theater Den Enghel. Voor dit theater naar rechts en daarna met de bocht mee naar links. Bij het pleintje na het monument LA,  Bosstraat. Op kruising RD.

Daarna de eerste straat RA, Koepelstraat. Steek de Coehoornstraat over. Eerste straat LA, Belvédèrestraat. Steek de voorrangsweg over en ga RD het stadspark Kiik in de Pot in dat vroeger een vestingwerk en militair oefenterrein was. Het pad loopt tussen twee muurtjes door en buigt na de 4-sprong naar rechts. Op Y-splitsing met blauwe prullenbak links aanhouden. Op T-splitsing vóór de steenkorven LA. Daarna RA. Loop langs de ingang van het Fletcher hotel en ga RD langs de prullenbak en een betonnen paal het park in. Bij splitsing rechts aanhouden. Volg het pad onder de Olaf Palmebrug door. Loop RD met het hek aan de rechterkant. Even verderop staat links de St. Gertrudiskapel.

Aan het eind RA de Alexander Dubcekbrug over. Loop RD tot de boulevard aan de Binnenschelde. Tussen de brug en de boulevard stond aan de rechterkant de oorspronkelijke kapel met daarnaast de Gertrudisbron. Ga op de boulevard LA. Aan het eind van het zandstrand RA en vóór het appartementencomplex LA. Na het laatste appartementengebouw (Penelope) RD en even verderop over de brug. Ongeveer 50 m. links van de brug lag Kasteel Borgvliet.

Ga direct na de bushalte RA over het voetpad.
Na de singel LA, grindpad. Aan het eind van het grindpad LA, tegelpad. Steek de voorrangsweg over en ga RD, Beatrixpad. Je gaat een bruggetje over. Even verder aan de rechterkant staat de Emmertoren. De jaartallen op de emmers geven de overstromingen aan die het gebied hebben geteisterd.

Loop RD en ga net na de bocht rechts tussen de houten paaltjes door naar de parkeerplaats. Steek deze over en ga langs de infoborden Kraaijenberg in. Wie wil kan een rondje maken langs de vogelkijkhut (ong. 3 km.).
Rechts kom je langs een picknickplaats. Achter de grote ronde tafel heb je een mooi uitzicht vanaf de steilrand van de Brabantse Wal. Loop rechts om het bezoekerscentrum heen. Vóór een houten slagboom RA. Aan ’t eind van het grasland bij KP 70 RA. Op T-splitsing LA (het Vogelpad gaat naar rechts). Je komt bij de hoeve Hildernisse.

Na de hoeve RD. Steek de spoorbaan over. Bij de asfaltweg RD. Je loopt Landgoed Mattemburgh in over de Dubbele Dreef, twee parallel lopende dreven beplant met oude beuken. Bij de Y-splitsing links aanhouden en verder RD. Steek de drukke weg over en ga schuin RD het tunneltje onderdoor, Zuidgeest. Deze asfaltweg wordt een zandweg. Op 4-sprong bij ANWB paddenstoel LA, Zandven. Na verkeersbord 60 km. zone RD, klinkerweg. 1e weg LA, Nieuwebaan. Je passeert het plaatsnaambord Heimolen. Bij de asfaltweg even naar rechts en na ong. 20 m. LA. Volg bij de ingang van de oprijlaan naar huisnummer 65 het pad rechts van het hek. Op T-splitsing rechts aanhouden. Volg dit pad met de bocht naar rechts. Op 4-sprong RA naar de voorrangsweg. Steek deze over en ga RA. Na scoutinggebouw LA, een mooie beukenlaan. Neem het 1e pad bij een karakteristieke boom LA.

Je steekt een heidecorridor en daarna een fietspad over. Op 4-sprong RA en na 40m. LA. Volgende 4-sprong met picknickbank RD. Steeds RD langs het heidegebied Lievensberg. Dit wordt later een laan met Amerikaanse eiken.  Op 4-sprong, ong. 70 m. vóór de verkeersweg LA richting de witte Villa Heidetuin. Vóór dit restaurant RA en bij de verkeersweg LA.  Je loopt een tunneltje onderdoor. Na het tunneltje met de bocht meebuigen naar rechts en links. Aan ’t eind RA en direct weer LA (Pasteurlaan). Einde weg op Sterrelaan RA. Steek met de verkeerslichten de Sterrelaan en de Rooseveltlaan over en ga LA over het voetpad evenwijdig aan de Rooseveltlaan. Neem het 1e pad RA tussen de witte paaltjes door het park in. Vóór de vijver RA en houd daarbij de vijver aan je linkerhand. Steek het tegelpad over. Aan ’t eind van het voetpad op de verkeersweg LA. Einde, na kerk, RA, Kastanjelaan. Eerste weg LA, Iepstraat. Je bent weer terug bij het station.